Substratlekare med Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    Substratlekare med Tropheus

    Jag skulle vilja ha ett par av någon Substratlekare, vilka kan gå ihop med tropheus? Skulle helst vilja ha N. sexfasciatus/tretrocephalus men dom blir väl för stökiga. Kom med förslag om vilka jag ska ha.

    Akvariet är på 540 liter 150*60*60. Har ett pumphuvud bakom en filtermatta som pumpar 1000 l/h. Är det för lite?

    Jag vill höra allas åsikter, bra som dåliga.
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Du verkar ha samma planer som jag!, eventuellt kommer jag att få vf lepidiolamprologus elongatus som ja planerar ha ihop med en grupp stora tropheus och ja tror att det går bra! och som ja ser det så är det två eventuella problem dels fodret där ja tänker mata elongatusarna med torskbitar etc med hjälp av en tång och det borde funka, det andra är när elongatusarna börjar leka och hur stort revir dom tar!? men ja tror att även det kommer att gå bra eftersom det är ett kar på närmare 700 liter
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Alexander Wiberg
      Användare
      • februari 2005
      • 445

      #3
      1000 L/H är för lite för Tropheus. I ett 540-liters kar skulle jag ha en cirkulation som motsvarar akvariets volym 4 till 6 gånger. Tropheus vill precis som de flesta andra tanganyikaciklider ha syrerikt vatten. Ett tips är också att ha utblåset upp mot vattenytan så att det plaskar lite, eftersom det bildas mer syre då.
      A.Wiberg (alex83)

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • oktober 2005
        • 409

        #4
        Jag tänker skaffa en pump till på samma kapasitet. Den pump jag har är riktad mot ytan.
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          2000l/h i ett 540 fungerar utmärkt, är det Eheims 2252-pump så behövs nästan bara den(andra pumpar som kallas för 2000l/h är slöa i jämförelse). Fisken ska ju inte heller blåsa bort =) Menköp en 1000l/h pump till och sätt även den bakom filterhörnan, det skadar inte med lite extra cirkulation i filtret.

          Jag har i mitt 375L tropheus en cirkulation på 1600l/h (enligt pumptillverkaren, jag skulle själv gissa att det ligger runt 1100-1200 L/h Max). Detta fungerar alldeles utmärkt.

          Ett tips på trevliga substratlekare som jag haft tillsammans med troffar är såklart snäcklekare, Lamprologus similis har alltid fungerat bra med troffar här hos mig, även L. brevis(fungerar nästan bättre). Julidochromisar brukar fungera bra, jag hade transcriptus och det var en trevlig erfarenhet, andra jullar borde fungera lika bra.

          Lycka till =)
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Jeppe
            Användare
            • oktober 2005
            • 409

            #6
            Jag har N. Multifasciaus redan, men är sugen på något par till. eventuelt får kanske multisarna flytta till ett annat kar. Jullar är jag inte så sugen på just nu, pappa har dickfeldi i ett akvarium och han hade regani innan det. Fast reganina var ju väldigt snygga.

            N. sexfasciatus/tretocephalus blir väl för stora? Men kanske ett par prinssesor, skulle det funka. Eller ett par N. Leleupi?
            Senast redigerad av Jeppe; 17 november 2005, 13:51.
            540 Troffar, Callochromis ect
            100 sydamerica, dvärgar
            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
            40 tomt

            Qui dormit, non peccat

            Kommentar

            • Jeppe
              Användare
              • oktober 2005
              • 409

              #7
              Finns det ingen som ens har substratruvare med tropheus som kan dela med sig av sina erfarenheter? Tips på någon art eller vad som helst. Sitt inte och muttra, skriv.
              540 Troffar, Callochromis ect
              100 sydamerica, dvärgar
              120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
              40 tomt

              Qui dormit, non peccat

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                Stark ciruklation i troffekaren är rejält överdrivet. Finns det någon som kan peka på någon märkbar skillnad efter att man kommit upp över 3ggr karets volym?

                Jag har växlat lite mellan 1000l/t och 2500l/t i mitt 400l och jag märker ingen skillnad alls. Möjligen att de blir lite mer pigga och alerta när jag har lägre cirkulation (!). Mina verkar iaf inte digga att kämpa med strömmen. Att man har utblåset riktat mot ytan är ju en självklarhet och då fixar man ju syresättningen även med en svagare pump. Att bara sätta fart på vattnet utan anledning känns onödigt.

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Jeppe. Inte för o vara petig men både jullar och multisar är substratruvare....[:-)]
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Jeppe
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 409

                    #10
                    Jo, ja vet. Men dom har jag redan, eller har haft. Dom flesta iaf. Skulle vilja prova nå nytt, t.ex. Leleupi. Jag tänkte om någon har leleupi eller prinssesor tillsammans med tropheus som kunde dela med sig av sina erfarenheter.
                    540 Troffar, Callochromis ect
                    100 sydamerica, dvärgar
                    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                    40 tomt

                    Qui dormit, non peccat

                    Kommentar

                    • Alexander Wiberg
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 445

                      #11
                      Har haft dessa tre arter i ett 912-liters, 190 cm långt. Troffarna var "Moliro" och prinsessorna "Helianthus". Arterna var inte särskilt intresserade av varandra, men jag kände ändå att under den korta tid jag hade prinsessorna att de var hårda. De hade dessutom inte ynglat av sig, så värre hade det blivit. Nu var det visserligen OK, men akvariet var också långt och djupt. Tror faktiskt inte på dessa tre arter i ett 540. Däremot har jag i flera akvarier sett leleupi tillsammans med troffar och detta har fungerat väl, inklusive mitt eget.
                      A.Wiberg (alex83)

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                      Kommentar

                      • Jeppe
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 409

                        #12
                        Jag skulle bara ha ett par substratlekare med troffarna. Det skulle bli Leleupi i så fall. Går det, med leleupi och troffar alltså.
                        540 Troffar, Callochromis ect
                        100 sydamerica, dvärgar
                        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                        40 tomt

                        Qui dormit, non peccat

                        Kommentar

                        • Alexander Wiberg
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 445

                          #13
                          Som jag skrev i mitt förra inlägg så brukar det fungera utmärkt. Men du bör också veta att leleupi är en solitär fisk och de är aggressiva mot varandra. Så för att skaffa ett fungerande "par" så tycker jag att du skall köpa 5 st för att öka chanserna att få både honor och hanar, och framförallt en hona och hane som fungerar med varandra.
                          A.Wiberg (alex83)

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                          Kommentar

                          • Jeppe
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 409

                            #14
                            Jo, ja tänkte köpa 4-5 st. och vänta på att dom parar ut sig. Kan man ha dom i ett hundraliters om dom bara är ca 3-5 cm? Jag tänkte bara som krantän eller tills några parar ut sig.
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

                            Qui dormit, non peccat

                            Kommentar

                            • Alexander Wiberg
                              Användare
                              • februari 2005
                              • 445

                              #15
                              100 liter är upplagt för aggression. Jag skulle lagt i dem i det stora med en gång. Mer yta för fiskarna att gömma sig för varandra, samt när de väl bildar ett par så är de i sin framtida miljö. Dessutom kommer de bli en trevlig färgklick i ditt troffekar.
                              A.Wiberg (alex83)

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                              Kommentar

                              Arbetssätt...