Simlängd-Underskattar vi fiskarnas behov?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Jag maste ju saga att de flesta haller killies i alltfor sma akvarier om planen ar att fa se storre delen av deras beteenden. Jag har hallit killies av olika sorter (sjoar, floder och polar) i bade sma och stora akvarier. Min erfarenhet ar att man knappast kan halla dem i for stora akvarier. Detta ar ett pastaende som man ofta hor men jag tycker att det ar lojligt. Om man tittar pa polar i naturen sa ar de ofta mycket storre till ytan an vara storsta akvarier.

    Daremot kan man halla killies i for djupa akvarier. En hel del arter verkar inte "forsta" att nagot kan komma underifran och blir valdigt stressade av fiskar som simmar under dem och naffsar i dem. Nar jag placerade Rivulus ornatus i 540 sa vagade de sig inte ut, utan tryckte langs med vaggarna (de lamnar aldrig vattenytan). Rivulus insulapinorum daremot utnyttjar hela akvariet och vimsar runt som en mbuna.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Ola,
      i mitt inlägg innan så menar jag för djupa kar (citat: ...om det inte är specialinrett/byggt med rätt djup unt so weiter) - annars är vi helt överens.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • december 2003
        • 374

        #18
        Om det gor nagon skillnad kan ajg namna att det karet min van testade med var 180x60x60 och vi hade rotter/stenar/ror/vaxter sa att det blev lager pa lager pa lager.

        Kommentar

        Arbetssätt...