körsbärs lek!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annaedlund
    Användare
    • oktober 2005
    • 73

    körsbärs lek!

    Jag har precis sett två av mina tropheus körsbär leka! Honan spottade ut ett ägg och tog det sedan i munnen! Nu snurrar de runt varandra och skvätter med stjärten. Båda är nästan vita!
    Min fråga är nu: Är det något speciellt man kan göra för att honan inte ska svälja äggen?

    Det är första gången jag har tanganiyka och akvariet med fiskarna har jag bara haft ca 1,5 månad.
    Det är också så att jag har två stora stenrösen som båda vaktas ganska hårt av två tropheus caramba(tror jag att det är) Lekparet har dock fått lov att leka på skifferröset stundtals- caramba hannen gör ett utfall då och då. Är detta ett hinder? Behöver honan en lugna plats att ruva äggen på?
    En annan fråga: Vad betyder det att de skvätter med stjärten och lägger sig på sidan? Lekparet gör det hela tiden men även de andra tropheusarna gör det också titt som tätt.

    Jätte tacksam för svar!
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Kul ,Grattis!
    Vissa matar inte de tre-fyra 1:a dagarna efter lek men i regel går det ändå.Tropheushonor kan äta medans de ruvar och visst kan ägg sväljas (spottas?) då. Visst är det bättre om det finns lugna platser för en hona att dra sig tillbaka till,men de kan också vara tuffa tillbaka om det skulle behövas ,dock inte mot dominanta hanar förstås. "Skvättandet" är i regel lockrörelser av hanarna tilll lek men honor (och lägre hanar) kan också typ vibrera för att avleda aggressioner.
    Skaulle tippa på att att Körsbär och Caramba ,om det är den du har, kan korsa sig,så håll xtra koll på det.

    LYCKA TILL!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Jeppe
      Användare
      • oktober 2005
      • 409

      #3
      Mina honor skaffar sig ett revir som dom bara försvarar mot honor och ej dominanta hanar. Mina dominanta hanar verkar inte försvara sitt revir så aggresivt mot tuggande honor som dom gör mot andra individer.Detta är kanske dock bara är inbilning men jag har fått för mig det iaf. Kanske bara för att honorna brukar dra sig undan mer när dom har lekt.
      540 Troffar, Callochromis ect
      100 sydamerica, dvärgar
      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
      40 tomt

      Qui dormit, non peccat

      Kommentar

      Arbetssätt...