Ytavrinning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    #16
    Finns ett annat, enkelt sätt att bli av med (slå sönder) beläggningen..... koppla på diffuser eller installera syresten. Då försvinner den efter kanske 10-20 min.

    Kommentar

    • Helenai
      Användare
      • oktober 2004
      • 269

      #17
      Eller oxå låta slamsugshäverten fungera som ytavrinning genom att låta ytvattnet rinna ner i den efter att man satt igång häverten på vanligt vis. Det tar en stund men med lite tålamod får man med sig ALLT och då tar det längre tid innan protein/fett-hinnan är tillbaka.

      Hinnan får man väl av en kombination av matkvalitet och nedbrytningsförmåga i filtret?
      Senast redigerad av Helenai; 05 december 2005, 15:13.
      Varde ljus... och det vart mörker.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #18
        Eheims ytinsug är skräp. Den slutar att skumma av ytan så fort vattennivån varierar det minsta; snäckor, räkor & småfisk fastnar i insuget hela tiden; och den sätter igen på nolltid om det finns växter i akvariet. Kräver konstant underhåll för att över huvud taget funka. Sacems är oändligt mycket bättre - den jag har har nu funkat utan underhåll i över två år(!). Den fortsätter fungera tillochmed med ett par vallisneriablad på sig.

        Annars funkar ytinsug fantastiskt bra, mycket bättre än att bara försöka få bort ythinna genom att öka cirkulationen. Det funkar enligt min mening inte ens, annat än att det blir en öppen fläck precis där filtret blåser.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Mike,
          helt enig i rubbet du skriver, förutom att jag inte testat Sacems grej. Har inga bra erfarenheter av Eheims pryttel, och har därmed tvekat att skaffa någon annan. Om du testat Sacems är den värd pengarna!! Tack för tipset!!

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • ovsor
            Användare
            • januari 2005
            • 55

            #20
            Håller också med Mike, Eheims fungerar dåligt, men Fluvals ytrenare e också den kanonbra.
            Ove

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #21
              Arrgh! Fluval! Jag menade Fluvals ytinsug! Fick hjärnsläpp och sa Sacem av misstag.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                Åh, du tog dig ett blondin-ögonblick? Inte att förakta... Jag började undra lite eftersom jag snokat lite kring ytavrinnare från Sacem och inte hittade någon sådan på deras sida. Tänkte att produkten kanske gått ut eller nått. Nu blev jag lite klokare!!

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                Arbetssätt...