Akvariebygge

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter.thryselius
    Användare
    • mars 2004
    • 29

    Akvariebygge

    Hej.
    Jag skall bygga ett akvarium 240*50*60 inermått. Med en framruta. Se bild.
    Måtten är anpassade efter platsen.
    Skall gå Malawi i karet
    Pumpar o filter skall bestå av 1st fluval 304. Ett trekammarfilter i varje hörn som drivs av eheim 1250.
    4st 58W ljusrör. Räcker det?
    Tänker ha en liten datafläkt monterad på ena sidan av ljusrampen för att det inte skall bli kondens när ljusen är släckta.
    Drar ner all el under bänken.
    Vet inte än vad jag skal klä akvarium o bänk med än.
    Tror jag skal bygga bänken i trä. 2*4 tum virke + skruv o vinkeljärn, 5 ben framme o 5 ben bak. Bra eller dåligt?
    Ha överseende med ritningarna. Det är ungefär så det kommer att se ut.
    Jag ställer trekammarfilter på snedden för att få så stor ruta som möjligt. Se bild.
    Skall bygga i marin plywood o plasta. Har byggt en del akvarium så här förut o det har funkat bra.
    Ja skulle gärna vilja ha synpunkter på bygget. Bra som dåliga
    Har aldrig byggt trekammarfilter förr. Vad för flitter skal jag ha i kammare 1, 2, 3? Eller skal jag ha ett stort filter i varje hörn?
    Funderar lite på moduler. Finns det någon som är max 5-6cm tjock?
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #2
    Jag hade nog skippat trekammarfilterna i själva akvariet och istället satsat på en sump. D.v.s. att själva trekammarfiltret finns i en stor behållare under akvariet. Lättare att sköta och du har möjlighet att göra filtret större. Sök på "sump" så tror jag du hittar en hel del matnyttigt.
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • peter.thryselius
      Användare
      • mars 2004
      • 29

      #3
      Tack för din synpunkt,
      Menjag är lite orolig för att ha för mycket slangar o vatten på utsidan akvariet
      mvh Peter

      Kommentar

      • roccster
        Användare
        • augusti 2004
        • 583

        #4
        Håller med dig med slangar och stuff utanför karet. Jag klarade personligen inte av att ha ytterfilter med risken att en slang lossnar etc.

        Mina tankar kring bänken...

        ställ benen på en bottenregel istället för att ha benen som står rätt på golvet (för att fördela trycket). Det är säkert så du har tänkt redan men bara ifall om att. Så här alltså:

        --------------
        | | | | |
        --------------

        Om du förstår vad jag menar.

        När det gäller filter så undrar jag om du tänkt att ha någon bakgrund i typ BTN eller moduler. Om ja så tycker jag defenitivt att du ska nyttja dem som filterkammare istället.

        Här ser du hur jag gjorde i min 375a:




        Med tanke på storleken på ditt kar får du ju såklart stoppa ner lite fetare Aquaclear i modulerna eller bakgrunden.

        Lycka till, måste erkänna att jag är lite avis på storleken!
        MVH

        / Richard
        http://www.ornemark.com

        Kommentar

        • peter.thryselius
          Användare
          • mars 2004
          • 29

          #5
          (Mina tankar kring bänken...

          ställ benen på en bottenregel istället för att ha benen som står rätt på golvet (för att fördela trycket). Det är säkert så du har tänkt redan men bara ifall om att. Så här alltså:
          --------------
          | | | | |
          --------------

          Om du förstår vad jag menar.)



          Nej jag förstår inte vad du menar. hur blir det om golvet inte är i vadder. blir det inte svårt att få rakt då?


          (När det gäller filter så undrar jag om du tänkt att ha någon bakgrund i typ BTN eller moduler. Om ja så tycker jag defenitivt att du ska nyttja dem som filterkammare istället. )

          Är lite kluven till bakgrunder.Har inte bestämt mig än. Tycker det verkar lite krångligt att göra rent filtrena.
          Mvh Peter

          Kommentar

          • roccster
            Användare
            • augusti 2004
            • 583

            #6
            Bänk:

            Problemet att få bänken i våg får du ju hur du än gör (om inte golvet är i våg). Om du gör som jag säger får du i princip två ramar. Mellan de två ramarna placerar du benen. Sen kan du ju klä in de naturliga facken som blir emellan benen (se min bänk til 250l: http://www.ornemark.com/pic_display.asp?id=16). Efter att jag byggt ramen av 2"/4" så klädde jag in hela bänken med spånskiva som jag sedan spacklade och målade.

            För att sjystera den i våg kan du ju alltid använda remsor av hård papp.

            Filter i modulerna är inte jobbigare att göra rent än något annat. Med tanke på den mängd filtermatta du får i så kommer det dröja bra länge innan du ens behöver börja fundera på rengöring. När det sedan är dags är det bara att fiska upp filtermattan och slå ur den ett par ggr. sen är den som ny igen (fast med alla goa bakterier kvar).

            Det finns många fina bilder på folk som satt i pumparna inne i moduler som du kan få inspiration av.
            MVH

            / Richard
            http://www.ornemark.com

            Kommentar

            • peter.thryselius
              Användare
              • mars 2004
              • 29

              #7
              Ursprungligen postat av roccster
              Bänk:

              Problemet att få bänken i våg får du ju hur du än gör (om inte golvet är i våg). Om du gör som jag säger får du i princip två ramar. Mellan de två ramarna placerar du benen. Sen kan du ju klä in de naturliga facken som blir emellan benen (se min bänk til 250l: http://www.ornemark.com/pic_display.asp?id=16). Efter att jag byggt ramen av 2"/4" så klädde jag in hela bänken med spånskiva som jag sedan spacklade och målade.

              För att sjystera den i våg kan du ju alltid använda remsor av hård papp.

              OK nu fattar jag. Det ser bra ut.

              Filter i modulerna är inte jobbigare att göra rent än något annat. Med tanke på den mängd filtermatta du får i så kommer det dröja bra länge innan du ens behöver börja fundera på rengöring. När det sedan är dags är det bara att fiska upp filtermattan och slå ur den ett par ggr. sen är den som ny igen (fast med alla goa bakterier kvar).

              Det finns många fina bilder på folk som satt i pumparna inne i moduler som du kan få inspiration av.
              Det blir bygge fram i vår så jag hinner nog ändra mig några gånger fråm o tillbaka angående moduler o bakgrund.
              mvh Peter

              Kommentar

              • tobbejohansson
                Användare
                • september 2005
                • 40

                #8
                Ursprungligen postat av peter.thryselius
                Skall bygga i marin plywood o plasta. Har byggt en del akvarium så här förut o det har funkat bra.

                har du nån bra länk på ett dylikt bygge...?...hur och med vad plywooden sammanfogas tex...

                Kommentar

                • peter.thryselius
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 29

                  #9
                  Ursprungligen postat av tobbejohansson
                  har du nån bra länk på ett dylikt bygge...?...hur och med vad plywooden sammanfogas tex...

                  Nej. jag har ingen länk. Tidigare har jag limmat o skruvat ihop allt o sedan plastat inuti. efter det har jag målat med jelkott (vet inte hur det stavas) utan vax. det har funkat bra.
                  mvh peter

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #10
                    Gelcoat =)
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • peter.thryselius
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 29

                      #11
                      Ursprungligen postat av Peckers
                      Gelcoat =)
                      tackar
                      mvh peter
                      Senast redigerad av peter.thryselius; 25 april 2006, 05:14.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...