Täckglas av plast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ryghar
    Användare
    • oktober 2002
    • 215

    Täckglas av plast?

    Är det nån som kör med täckglas av plast? Jag har nämligen upptäckt att mina gamla täckglas börjar bli rätt sköra efter min misshandel av dessa...numera håller de inte ens när jag råkar sätta mig på dom....

    Finns det några fördelar/nackdelar med täckglas av plast?
    Janne
    Min Zoon
  • ebbe_20
    Användare
    • februari 2005
    • 283

    #2
    jag har plexi glas på ett av mina kar nere i odlingslokalen de är precis värdelöst de böjer sig.... var ett expriment vi testade för vi hade inga täckglas till de karet..
    glas är inte så dyrt :-)

    MVh
    Ebbe

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      Beror på vad du har för fiskar.

      Större ciklider kan nog utan problem hoppa ut ur ett kar med plexiskivor. Dessutom böjer de sig med tiden som ebbe skriver.
      Vi har ett kar med plexitäckglas i lokalen.
      Mvh Alex

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Särskilt inte om man ber glasmästaren att kolla i "skrotlådan" för bitar som kan fungera. Om man har lite framförhållning så kan man ju t o m ha en "skrotbeställning"...dvs att man ber glasmästaren spara på bitar han tänkt kasta och ber honom skära ut dessa mått.

        Jag tror inte jag gav mer än en dryg hundring för mina fyra täckglas (till 375L) hos glasmästaren här i stan...verkligen tillmötesgående och trevlig. Jag har gått tillbaka dit för att ordna andra glasarbeten så där fick de en nöjd och återkommande kund.

        Kommentar

        • ryghar
          Användare
          • oktober 2002
          • 215

          #5
          Jo glas är ju bäst. Jag var bara lite sur eftersom det inte är första gången jag haft sönder ett täckglas...

          Det roliga är hur jag hade sönder det. Jag skulle fixa lite med växterna så jag la glaset på fotöljens armstöd och efter en stund ville jag sätta mig ner o kolla hur det blev....ja resten kan ni ju lista ut själva. Alla i korridoren jag bor i har fått ett gott skratt och det får jag väl bjuda på när jag klantat till det lite
          Janne
          Min Zoon

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Så är det...har hänt mig med faktiskt så känn dig inte ensam. Nuförtiden ställer jag alltid täckglasen snedlutade mot en vägg och på ett ställe där ingen kan gå fram och sparka till...

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #7
              Om du har växter så är plastlösningar inte så bra. Plexi och annan plast filtrerar för mycket av ljuset.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Midas_Tom
                Användare
                • mars 2005
                • 809

                #8
                jag har plexi glas på mitt 400L kar och det är rent ut sagt SKIT KASS !!
                //tom

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                Kommentar

                Arbetssätt...