Ph förändringar??farligt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ps.Daniel

    Ph förändringar??farligt??

    Hej!

    Mitt malawi kar på 375 L har ett ph på 7,8.
    Och om jag ska flytta en munruvande hona till ett litet yngel kar (65 L) är det viktigt att de har samma ph?
    I 65 L karet har jag nu faxekalk vilket ger vattnet ett ph på ungefär 9,5.
    Jag har redan några yngel där i men de fick jag av en kompis och vi vande in dem länge, men det blir ju ganska svårt med en munruvande hona...hehe...
    Har någon svar på dessa frågor?

    Mvh Daniel

    DANIEL
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Att flytta över en fisk utan invänjning till ett vatten med så stor skillnad i pH innebär enormt stor påfrestning för fisken, som den troligtvis inte skulle klara. Dessutom är pH 9,5 för högt för malawiciklider. Jag tycker att det låter konstigt att faxekalken skulle förändra ditt pH från 7,8 till 9,5. Normalt brukar faxekalk inte påverka vattnets pH med mer än någon tiondel. Har du mätt karbonathårdheten (kH)?

    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Ps.Daniel

      #3
      Hej!

      Tyvärr har jag ingen tillgång till några sådanna tester...
      Jag får väll ta och testa Ph igen och se vad som händer, men för ca 1 månad sedan var det sån skillnad...
      9,5 för malawi tror jag e ganska lugnt...

      Mvh Daniel

      DANIEL

      Kommentar

      • Ingrid
        Användare
        • november 2002
        • 9

        #4
        Det er vel ikke noe problem å tilvenne en munnrugende hunn? Jeg synes det høres snodig ut at du kan få en pH så høyt uten å tilsatt noe for det. Bruker du vanlig natriumbikarbonat (natriumhydrogenkarbonat) kan du ikke få pH høyere enn ca 8,3 pga likevekten med bl.a avdamping av CO2 som inntrer.

        Kommentar

        Arbetssätt...