Bikarbonat i nygammalt kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • augusti 2004
    • 583

    Bikarbonat i nygammalt kar?

    Wuuhuu.. En favorit i repris men denna är kanske lite speciell ändå.

    Har ju nyligen startat upp mitt "nya" 375. Jag tog all filtermatta samt en internpump som gott ett par veckor i det gamla karet och skickade i det nya. Detta för att få med mig så mycket sjysta bakterier som möjligt.

    Nu till min fråga:

    Jag har ju ingen kalksten eller korallgrus i längre och vill såklart ha bra buffring av vattnet. Detta betyder väl att det är Bikarbonat som gäller men hur är det med bikarbonat i ett kar som är förhållandevis nystartat? I ett hel nystartat kar ska man ju inte mixtra bikarbonat med risk för Nitrit, hur hade ni gjort i detta läget och i så fall hur ska jag få upp eb bra buffert (som min bankman sa).

    Tack o bock!
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av roccster
    som är förhållandevis nystartat? I ett hel nystartat kar ska man ju inte mixtra bikarbonat med risk för Nitrit, hur hade ni gjort i detta läget och i så fall hur ska jag få upp eb bra buffert (som min bankman sa).
    Bikarbonaten har ingenting med nitrit att göra, däremot om du har mycket ammonium i karet och har ett pH betydligt under 8, och bikarbonaten drar upp pH't över 8, så kan du döda fisken genom att omvandla ammonium till dödligt giftig ammoniak.

    Jag skulle lagt i några snäckskal eller kalkstenar på nån 'blåsig' plats i akvariet om jag var du. Det drar sakta men säkert pH't mot 7.5 och låser det där.

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • augusti 2004
      • 583

      #3
      Mike,

      Jag som förklarade problematiken fel. Menade givetvis inte att Bikarbonat ökar risken för nitrit. Precis som du säger var det risken för ev. amoniakförgiftning jag var ute efter.

      vad tror du om att lägga korralgrus i en nylonstrumpa i en av filterkammarna?

      / Richard
      Senast redigerad av roccster; 07 november 2005, 12:49.
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #4
        Ursprungligen postat av roccster
        vad tror du om att lägga korralgrus i en nylonstrumpa i en av filterkammarna?
        Ja, visst funkar det. Det är inte så kritiskt, det går inte att överdosera kalksten/korallgrus/snäckskal.

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • augusti 2004
          • 583

          #5
          Slog sönder en kalksten och placerade de stora bitarna i filterkammarna. Vi får se om det räcker.
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Hur yttrar sig ammoniakförgiftning samt hur lång tid är sjukdomsföroppet innan fisken dör och vilka botemedel finns?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Hur yttrar sig ammoniakförgiftning samt hur lång tid är sjukdomsföroppet innan fisken dör och vilka botemedel finns?
              Fisken får balansrubbningar, ger intryck av att ha svårt att andas, blir mörk i färgen, kan blöda ur gälarna, och dör.

              Förloppet är snabbt; döden inträder enligt min erfarenhet normalt inom ett dygn.

              Samma symptom som för nitrit & förväxlas oftast med nitrit, men ammoniak är giftigare och dödar snabbare. Bästa motåtgärd är stora (>>50%) upprepade vattenbyten, samma som för nitrit. Små vattenbyten kan göra problemet värre (genom att höja pH).

              Enligt uppgift kan ammoniak även ge frätskador på fenor och ögon (ögonen blir grumliga, fenorna fransas och blöder). Har personligen dock aldrig sett detta.

              Ammoniak skall vara 0 i ett akvarium där det finns fisk. Går det alls att detektera ammoniak i vattnet är fisken i fara.

              Jag vet inte om ammoniak liksom nitrit blir mindre giftigt om man tillsätter salt till vattnet.

              Vid pH under sisådär 7.5 - 7.7 är ammoniak sällan eller aldrig ett problem (det mesta omvandlas då till mindre farligt ammonium).

              Ett tips är att man oftast kan känna en vass, elak, lukt från vattnet om man har farligt höga ammoniaknivåer.

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Tack för den infon.
                Anledningen till min fråga är att jag letar efter en orsak till att mina furcifer dog för några år sedan. Och just detta med bikarbonatet dök upp i minnet. Fiskarna fick nån "balansrubbning", simmade upp o ner, men det dröjde veckor innan den första som simmade upp o ner dog. Dagen innan missödet, efter ett normalt delvattensbyte tillsatte jag bikarbonat av nån anledning. Jag tillsatte annars aldrig det , då pH ligger på 8 och hårdheten 11 ur kran. Så nu misstänker jag att detta eventuellt kan ha med dödsfallen att göra.
                I analysen på min vattenleverantör så finns en uppgift att det är < 0.01 mg/l NH4 i vattnet.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #9
                  Jag kör med bikarbonat, dosering 1 matsked per 100 liter nytt vatten. Det har aldrig hänt något i samband med det, annat än att fiskarna tydligt visat att de mått bättre efter att jag började. Det var någongång förra året. Startade ett kar för ett par månader sedan och hade i bikarbonat från början. Enda problemet jag hade var att det tog ett tag innan jag fick balans på brunalger, men fiskarna har mått kanon. Hade visserligen i bikarbonat innan jag hade i fiskar.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  Arbetssätt...