Erfarenhet av Acarichthys Heckelii?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sydamerikanen
    Användare
    • oktober 2005
    • 108

    Erfarenhet av Acarichthys Heckelii?

    Är intresserad av denna graciösa och som jag fattar det lugna fisk. Vad är er erfarenhet av att hålla dem?
    []
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon
  • sydamerikanen
    Användare
    • oktober 2005
    • 108

    #2
    Hittade en del riktigt fina bilder på nätet:






    De blir max 20 cm i fångenskap verkar det som...
    Senast redigerad av sydamerikanen; 08 november 2005, 12:08.
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon

    Kommentar

    • sydamerikanen
      Användare
      • oktober 2005
      • 108

      #3
      Ingen intresserad eller? []

      Jag vet tex att Linda A haft dem och uppgett att hon antagligen skulle införskaffa sådana till sitt nya fina kar vi alla sett på annan tråd, även om man får intrycket att de inte är helt lätta att få tag på... []

      Är de lugna mot andra?
      Hur känsliga är de?Gräver de mycket?
      Stämmer det att de är lite kinkiga med vattnet om man ska lyckas med lek?

      Hittade denna info av Wayne Leibel
      Här står det lite intressant att honorna gräver gropar och försöker "ragga" på en hane... [:-)]
      375L Sydamerika med rötter och växter
      stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
      2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

      Min Zoon

      Kommentar

      • Ricard
        Användare
        • augusti 2003
        • 476

        #4
        Lite erfarenhet ...

        HEJ SYDAMERIKANEN!

        Jag har haft en grupp heckeli i ett 720 med G. sp. Tapajo Read head samt ett gäng L-malar. De är som du säger lugna men framför allt fredliga. När de når runt 7-9cm. så börjar men i ryggfenans bakkant se antydan till de råsnygga röda fenstrålar som ju kännetecknar denna art. Jag har lite bilder ute på min zoon men de har ju lagt ner zoonen för flytt till annan server så det blir svårt. Om du mailar mig så kan jag skicka ngr bilder.

        I jämförelse med Geophagus och Satanoperca så gräver de inte så mkt. De går och småbetar på botten vilket betyder att blästersand (biltema) är att föredra men som sagt, de är inga grävskopor.

        Välkommen med fler frågor. Kul att ngn är intresserad av denna graciösa art!

        Mvh.
        Ricard
        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

        Kommentar

        • sydamerikanen
          Användare
          • oktober 2005
          • 108

          #5
          Kikade på dina bilder och tycker mig se riktigt fina topajos "read head" minsann!
          Som sagt lite för stirriga för mina choklader, men heckelii är ju fina. Man ska bara hitta några stora fina exemplar.

          det gräver alltså inte mycket vilket är bra eftersom jag har mycket växter i mitt nuvarande kar. Är finkorning sand att föredra för engelsk sjösten med tanke på att de ju ändå är jordätare???
          375L Sydamerika med rötter och växter
          stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
          2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

          Min Zoon

          Kommentar

          • Mmm
            Användare
            • juli 2004
            • 71

            #6
            Vill du ha Heckelii, kan du kolla med Åleds. De fick in i sin sista Brasilien-sändning. Storlek och pris på dem vet jag dock inte...

            /Mattias

            Kommentar

            • sydamerikanen
              Användare
              • oktober 2005
              • 108

              #7
              Ok. Har du numret dit eller länk?

              Det ligger väl söder om Hässleholm eller?
              375L Sydamerika med rötter och växter
              stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
              2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

              Min Zoon

              Kommentar

              • Mmm
                Användare
                • juli 2004
                • 71

                #8
                Nä, lite längre än så är det...
                Det ligger i Halmstad, här är länken: http://www.aleds.se/

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1338

                  #9
                  Hej Sydamerikanen! Jag ser att du bor i Malmö. Flera personer i Malmö Akvarieförening (MAF) har eller har haft denna fantastiskt vackra ciklid.

                  Jag vet att Andreas P har haft den och jag tror han har sådana fortfarande, bla ställde han ut några mycket vackra och imponerande exemplar på vår utställning för några år sedan. Anders H är en annan föreningsmedlem som också har denna ciklid.

                  Både Andreas och Anders är styrelsemedlemmar i MAF så de är på nästan alla möten. Tveka inte att komma ner på ett av våra möten! Utan tvekan delar både Andreas och Anders gärna med sig av sina erfarenheter av denna ciklid. Du kan ju alltid fråga Anders vad som händer om man stoppar ner ett dyrt stim rödmunstetror till Acarichtys... ;-)

                  Internetforum är bra men slår inte att prata fisk 'IRL' (In Real Life, för de som inte är så bevandrade i internetslang).

                  Man behöver inte vara medlem för att besöka våra möten.

                  MAFs nästa möte är den 8e december. Den jovialiske dansken Jan Lyngdorff kommer och håller tre korta föredrag. De som hört honom berätta tidigare vet att han alltid har mycket intressanta och underhållande, och ibland provocerande för akvariepuritaner, saker att berätta. De planerade föredragen är Mina vinnarakvarium på utställningar genom åren,Så håller jag mina pilgiftsgrodor samt Odling av dvärgciklider.

                  Förutom möten och föredrag har vi i MAF många andra aktiviteter, bla utflykter, längre resor, studiebesök och utställningar. Just nu har planeringen av vår stora 80-års jubileumsutställning nästa år tagit fart.
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

                  Kommentar

                  • sydamerikanen
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 108

                    #10
                    Låter som en bra idé Daniel. Välriktad reklam minsann!

                    Jag får väl dyka upp på ert möte och snacka med dessa herrar. []

                    Har precis införskaffat ett 600 liter som jag ska flytta över mina mäktiga choklader till och funderar på att skaffa ett gäng heckelii som sällskap.
                    375L Sydamerika med rötter och växter
                    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    Arbetssätt...