Filterkammare av BTN

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    De moduler som används för filtrering är öppna upptill så att man enkelt kommer åt all apparatur och filtermaterial för rengöring. Man kommer nog aldrig från att saker och ting behöver rengöras emellanåt. Detta sätt med moduler - cirkulationspumpar - filtermattebitar är ganska underhållsfritt och funktionellt så där behöver du inte rengöra lika ofta som om du skulle haft vanliga innerfilter.

    "Plattor med hål på botten" menar du troligen det gamla filtreringssättet med bottenfilter. Jag har aldrig använt mig av det, men enligt många här så är den typen av filtrering av den "gamla skolan" och få är förespråkare medans fler är motståndare...sedan är det ju upp till var och en vilken filtrering man tror på och det man själv vet fungerar bäst.

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #17
      Hi-jackar igen utan att störa hoppas jag, Roccster och Kalle-El är väl nöjda? Apropå pumpar kom jag att tänka på att det gamla droppfiltret verkar helt passé. Handlar inte cirkulation om syresättning(utom för hästnosarna som verkligen har lagt sig på mage)?

      Vad jag undrar över är alltså två saker:
      1) Att bara snurra runt ett syrefattigt vatten är väl ingen idé (om man inte har slöhajar[fast jag vet att man inte helt kan bortse från cirkulation och syresättning])?

      2) äh, glömde bort den andra

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #18
        Ursprungligen postat av Kalle-El
        Detta är säkert en jävligt korkad fråga,
        Går det förresten att sätta fast en sådan modul i samband med ett kraftigare vattenbyte ( säg 50% ) eller måste man göra det "i samband med igångsättningen" av karet?

        Beror på hur långsam man är när man gör ett vattenbyte.
        Läs torktiden på siliconlim =)
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Kalle-El
          Användare
          • augusti 2005
          • 255

          #19
          "Plattor med hål på botten" menar du troligen det gamla filtreringssättet med bottenfilter. Jag har aldrig använt mig av det, men enligt många här så är den typen av filtrering av den "gamla skolan" och få är förespråkare medans fler är motståndare...sedan är det ju upp till var och en vilken filtrering man tror på och det man själv vet fungerar bäst.[/QUOTE]


          Det var nog det jag menade ja, om detta system är dåligt eller inte har jag ingen aning om, men vissa butiker rekomenderar det fortfarande i alla fall. Enligt deras uppgift behöver de knappt rengöra sina kar alls, om sedan detta stämmer eller inte är väl bäst att låta vara osagt. En hake med bottenfilter är dock att man inte kan ha hur smått grus som helst för då funkar det inte alls...

          Kommentar

          • Laesk
            Användare
            • februari 2004
            • 2447

            #20
            Damn roccster! Den tanken har aldrig slagit mig faktiskt, riktigt najs!
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

            With CANON you can!

            Kommentar

            Arbetssätt...