Oxydator

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fr BuBu
    Användare
    • mars 2004
    • 126

    Oxydator

    Till mitt "nya" kar som jag köpte i veckan, fanns en oxydator. Först hade jag inte den blekaste aning om vad det var för en "moj" såg ut som en keramikkruka för ost med en senapskul på ju .
    Nu har jag i alla fall fått klart för mig vad det är och så klart vill jag testa den men då undrar jag om någon vet hur det skall se ut. Den är komplett men jag undrar om de där två bruna keramikbitarna (katalysatorn) skall ligga lösa i plexiglasburken eller är det mina som har lossnat och var köper ni eran väteperoxid?
    Tackar på förhand för svar
    Senast redigerad av Fr BuBu; 06 november 2005, 15:17.
    Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!
  • Team Performance

    #2
    Köp 30-procentig "hydrogeni peroxidi" på närmaste apotek och blanda med batterivatten(avjoniserat) från närmsta mack till önskad koncentration. Fråga inte efter väteperoxid då är det risk dom inte hittar det på apoteket ;-) (d.vs. i deras databas)

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #3
      I hemmagjorda oxidatorer ligger katalysatorn alltid lös i flaskan, hur det är med din vet jag inte. Dock kan man nog sluta sig till att katalysatorn kan ligga lös i flaskan oavsett om det är menat så eller inte. Med katalysatorn reglerar du reaktionen, mer av den ger snabbare reaktion. Börja med enbart den ena.
      MVH
      magnus

      Kommentar

      • maltandis
        Användare
        • oktober 2003
        • 1567

        #4
        De ska ligga i plastbehållaren...

        Oxydator är skitbra att ha för växterna och så trollar de bort all skit som diskusarna avger.
        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

        Kommentar

        • Fr BuBu
          Användare
          • mars 2004
          • 126

          #5
          Tack snälla ni för svaren! klart och tydligt, så nu kan jag rusa iväg och få igång denna lilla "mickapär" det skall bli spännande att se om man så småningom får någon effekt.
          Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Ursprungligen postat av maltandis
            Oxydator är skitbra att ha för växterna och så trollar de bort all skit som diskusarna avger.
            På vilket sätt är oxidatorn bra för växterna? Växterna avger ju massor av syre och fungerar väl då som en oxidator i sig?
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • davide
              Användare
              • december 2003
              • 335

              #7
              Jag har egentligen ingen aning. Men jag kan tänka mig att det kan vara bra på natten då fotosyntesen går baklänges... Det var dock bara en tanke.
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #8
                Är Davide och Maltadis samma person?
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                Arbetssätt...