Ta hem fisk från Costa Rica, Panama och Nicaragua?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    Ta hem fisk från Costa Rica, Panama och Nicaragua?

    Hej
    För någon vecka sedan skrev jag ett inlägg och frågade om info om se, fånga och eventuellt ta med hem fisk från Guatemala. Nu har dock planerna plötsligt ändrats och en sex veckors resa till Costa Rica är nu betald. Vi kommer resa runt i Nicaragua, Panama och Costa Rica.

    Därför undrar jag nu; har någon info om att se, fånga och eventuellt ta med hem fisk från dessa länder?

    Resan är inte en huvudsakligen akvaristiskt resa men mina medresenärer känner mig väl och vet om mitt intresse så de är införstådda med att jag nog ibland kommer att kika ner i diken och bäckar. Jag tänker ta med ytterst lite fångstutrustning, bara två håvar och ev. något litet fotokar. Om det blir aktuellt att ta med hem fisk blir det nog endast några enstaka, mest som souvenirer.

    Så, har någon info om dessa tre länder ur akvaristisk synpunkt?
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...
  • figge
    Användare
    • juli 2004
    • 112

    #2
    Tjenna,
    Här kommer lite hjälp på vägen:

    Försäkran akvariefiskar skall fyllas i och innan du kommer hem får du beställa en tid för vetrinärbesiktning http://www.sjv.se/amnesomraden/djurv...7fff52609.html

    Jag ringde själv idag och beställde tid för besiktning det kommer att gå på mellan 1600-2000kr då jag kommer hem på kvällstid så var det lite dyrare...

    OBS "införsel via ett annat EU-land än Sverige, ska föranmälan göras till gränskontrollstationen i det land där sändningen först kommer in i EU." Detta gäller dock inte om det är en snabb mellanlandning.
    Lycka till

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Du maste ju kopa Nicaragua-DVDn om du inte redan gjort det.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • december 2003
        • 374

        #4
        Det ar sa vitt jag vet olagligt att ta ut fisk ifran Costa Rica, personligen skulle jag inte ens rekommendera att man tar med sig utrustning for att fanga fisk om man aker in dar.

        farbror polis ar formodligen inte lika snall som i Sverige dar heller
        Senast redigerad av Gwendly; 04 november 2005, 15:52.

        Kommentar

        Arbetssätt...