Erfarenhet av "vanliga och naturliga" papegojciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pleco
    Användare
    • april 2002
    • 516

    #16
    Fick chansen att köpa ett par i sommar men vågade inte chansa då de blir jätte stora/känsliga och att priset va 3500kr .
    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

    Kommentar

    • sydamerikanen
      Användare
      • oktober 2005
      • 108

      #17
      Kruxet är alltså att hitta dem... [:-(]

      Ojdå vilket pris Pleco, men det är klart eftersom de är ovanliga, vackra, annorlund, svåra att fortplanta och ställer en del krav, så ökar ju priset så klart. Alla vill ha dem! ;-) Var erbjöds du dessa Pleco? I Sverige eller?

      Jag har läst artikeln du hittade Daniel och psittacus påminner lite om Uaru och choklader i kynnet.

      Hittade ett forum (lite kaxigare ton än i vårat dock... [] ) med info här
      Verkar som om de tar väldigt lång tid för hanarna att bli könsmogna. Någon påstår 4 år!!! [] Inte undra på att fisken är ovanlig.

      Ytterligare bild på den både vackra och extremt söta "psittacusen" här.

      Här är någon som säljer dem i USA på Tangled Up in Cichlids (Jeff Raps), men då får man ju chansa eller be en handlare i Sverige köpa in kanske.

      Han tar US$25 för dem stycket i 2"-klassen (~5cm) och US$350 för 25cm stort par.
      Jag kan tänka mig köpa dem för runt SEK 200 + porto bara man vet att man får dem. [] Kan vi motivera en handlare i Sverige (Skåne eller Danmark för egen del) kanske?
      Senast redigerad av sydamerikanen; 02 november 2005, 00:00.
      375L Sydamerika med rötter och växter
      stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
      2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

      Min Zoon

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #18
        Folk brukar slå sig ihop och beställa från Jeff Rapps, det har skett åminstånde en gång 2003 (min trimaculatum och citrinelllus importerades vid detta tillfälle). Det var jinnarparen och Daniel Odell som tog hem en sändning från staterna. En rätt dyr historia har jag förstått. Man bör vara ett gäng som delar på fraktkostnaden.
        Anders L

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #19
          simontorp hadde dem inne för ett par veckor sen.

          känsligheten är överdriven, de har stora krav på vattenkvalitet och utrymme bara. precis som påffar får de lätt hål i huvvet om vattnet är dåligt eller fodret är för näringsfattigt.

          varianten man vill ha är den som Jeff har, den med rejält röd strupe. men det är nog mest en estetisk smaksak

          sorgligt att inte folket här kan skilja på en papegojfisk å en papegojciklid
          fish r friend

          Kommentar

          • sydamerikanen
            Användare
            • oktober 2005
            • 108

            #20
            Ursprungligen postat av Daniel Odell
            simontorp hadde dem inne för ett par veckor sen.

            känsligheten är överdriven, de har stora krav på vattenkvalitet och utrymme bara. precis som påffar får de lätt hål i huvvet om vattnet är dåligt eller fodret är för näringsfattigt.

            varianten man vill ha är den som Jeff har, den med rejält röd strupe. men det är nog mest en estetisk smaksak

            sorgligt att inte folket här kan skilja på en papegojfisk å en papegojciklid
            Sorgligt dessutom att så fort man söker på psittacus på google, så får man upp en massa fjantiga sönderkorsade papegojfiskar i regnbågens alla färger med äckliga utväxter... []

            Jaha om simontorp får in dem, så undrar man ju dels vad de kostar och hur stora de är???

            Kollade på vattenvärden och de låter diskusvatten (se här)

            Den med röd strupe verkar vara mer utfärgad och snyggast, absolut!
            Rapps påstår att hans är från Venezuela och det skulle då vara övre orinoco, men på andra sidor hänvisas man till Rio Negro vad avser fiskar med röd strupe??? []

            Verkar alltså finnas minst två varianter (kanske 3?) och dessa hittas i:
            - Rio Negro, Amazonas bild Rapps bild ytterliggare bild
            - Rio Orinoco, Venezuela/Amazonas bild
            - Rio Atabapo, Amazonas/Colombia? bild
            Senast redigerad av sydamerikanen; 03 november 2005, 14:59.
            375L Sydamerika med rötter och växter
            stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
            2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

            Min Zoon

            Kommentar

            • daniel60
              Användare
              • mars 2003
              • 527

              #21
              Har läst nånstans att det röda bara finns på stora VF hanar.
              Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
              Mina fiskar & burkar

              Kommentar

              • pleco
                Användare
                • april 2002
                • 516

                #22
                Ursprungligen postat av sydamerikanen
                Jaha om simontorp får in dem, så undrar man ju dels vad de kostar och hur stora de är???
                De va ca 20cm stora och kostade ca 3500kr/par .
                ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #23
                  daniel60: definiera stora ;-)

                  de bilder ja sett på de med röda strupar har vart exemplar runt 15-20cm.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • daniel60
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 527

                    #24
                    Kom till sist på var jag läst om H. psittacus - i Aquarium Atlas 2:
                    "The intense red chest and belly coloration described by HECKEL has not yet been observed on living aquarium specimens. Large wild caught males (Rio Negro), however, have it regularly."
                    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                    Mina fiskar & burkar

                    Kommentar

                    • sydamerikanen
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 108

                      #25
                      Ok, det kan förklara variationen i de bilder som finns på fiskarna. Exemplaren med röd strupe har helt klart "VILL HA status"...

                      Om man accepterar att de har lite högra krav på vattenkvalitet (jag antar på diskusnivå) och blir max mellan 30-35 i fångenskap, så det en väldigt intressant och vacker fisk. 40 cm verkar vara rekord i naturen. Självklart ställer även maxstorleken på 30-35 krav på stort kar, men det tar ju säkert 2-3 år innan de når 25... I artikeln från den ena Daniel, så nämns att det tog 18 månader från ca 7-20 cm. Eftersom de är lungna djur (dock ej mot varandra alltid) i likhet med mina choklader, så funderar jag på att införskaffa större kar snart och då känns det som att papegojerna skulle passa finfint. Om man tar mina choklader som exempel, så funkar de utmärkt i mitt 375-kar och då är hanen ca. 23 cm och honan 20. Jämfört med många centralamerikanare eller festae, så är ju choklader betydligt lugnare, sävligare och försiktigare, som inte jagar ihjäl andra arter under normala omständigtheter.

                      SEK 3,500 är ett högt pris och då vill man ju verkligen se underverken vid köp.

                      Frågan är om man ska satsa på 4 VF ungdjur (SEK 250/st+porto) klart eller ett större VF par?

                      Såvida inte de dyker upp eller kan beställas av Simontorp eller någon vet någon som har, så undrar jag om någon mer är intresserad av att beställa från Jeff Rapps i New Jersey?!! []

                      Anders eller någon av de båda Daniel, som är intresserad?
                      ;-)
                      Senast redigerad av sydamerikanen; 07 november 2005, 09:16.
                      375L Sydamerika med rötter och växter
                      stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                      2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • H2O
                        Användare
                        • december 2003
                        • 138

                        #26
                        Jag kan vara intresserad av att samimportera Archocentrus octofasciatus 'blue dempsey' från honom med om det blir av.

                        Och om du även frågar CA fantaster så är det säkert några som hänger på
                        (tips kan vara att locka Pangea med Vieja argentea)
                        Magister Mundi sum!

                        Kommentar

                        • sydamerikanen
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 108

                          #27
                          Flera intresserade av att beställa av Rapps eller känner någon med VF papegojer? []

                          Ute efter de lite speciella som förgyller...
                          375L Sydamerika med rötter och växter
                          stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                          2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                          Min Zoon

                          Kommentar

                          • Laesk
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 2447

                            #28
                            sydamerikanen.....

                            Ägaren av Zoomässan i kungsbacka har denna art. Han kom över 6st 18-20cm:are för
                            15000kr berättade han. Så ring du till honom för å få info.
                            www.zoomassan.se där finns tele nr.
                            Lennart "Laesk" Axelsson
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                            With CANON you can!

                            Kommentar

                            • sydamerikanen
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 108

                              #29
                              Pratat med den mannen i Kungsbacka och han tyckte de var väldigt aggressiva, trots sin storlek på 20 cm! Han fick flytta 2 och en blev ihjäljagad tror jag av dem andra i ett 400 literskar. Visserligen vet man inte om de är aggressiva mot andra fiskar och om karet är för litet.

                              Dessutom är ju priset väldigt högt, även om ju som sagt fisken är väldigt ovanlig och svår att få och leka.

                              Ska byta ut mitt 400-liters till ett 600 literskar i nästa vecka till mina choklader. Börjar dock bli tveksam till dessa papegojer, även om de är väldigt vackra...
                              []
                              375L Sydamerika med rötter och växter
                              stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                              2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                              Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...