Ta hem fisk från Guatemala

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • april 2002
    • 1338

    Ta hem fisk från Guatemala

    Hej
    Jag kommer troligtvis att resa runt i Mexico, Guatemala, Belize och Honduras fem sex veckor i början på nästa år. En god vän arbetar i Guatemala så vi kommer ha hans hem som bas.

    Som akvarist undrar jag naturligtvis om någon har någon erfarenhet av att ta med fisk hem från Guatemala? Är det överhuvud taget tillåtet att ta med fisk ut ur landet? Vad jag förstått är det helt omöjligt att få ta med sig fisk ut ur Mexico.

    Planen är att flyga till Mexico city och sedan ta buss ner till Guatemala. Billigast är att också flyga hem från Mexico men om man kan få med hem några souvenirfiskar om man flyger från Guatemala vore det kanske ett alternativ.

    Om man istället för att ta fisken med sig själv skulle vilja skicka hem en kartong, hur funkar sånt? Vad tror ni det skulle kosta? Jag tänker inte på några större mängder fisk utan mest som souvenir så mer än en kartong är inte aktuellt.

    Resan är inte avsedd att vara en akvaristisk resa och jag reser ihop med icke-akvarister men det vore ändå kul om man kunde få hem några levande souvenirer till sitt akvarium.

    Tacksam för input.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Låter som en trevlig resa, Daniel!! Kommer spontant att tänka på Ronnys föredrag kring "smuggling" av fisk... myndighetsfolket i de länderna lägger ju liksom inte fingrarna emellan om de sätter sig på tvären. Klokast att låta bli, alltså.

    Samtidigt förstår jag lockelsen, men ska det gå rätt till får du nog kontakta landets ambassad här i Sverige för att få tillstånd. Tar nog ett tag. :/ Ett alternativ är väl om du kan leta reda på någon som redan exporterar och lämna in dina egenfångade firrar där, och så clearar de allt med papper och tillstånd.

    Har ju ännu ingen egen erfarenhet av sådant, så det är bara som jag klurar.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Hej

      Att bussa genom Mexico blir problematiskt eftersom att du kommer att behova papper for varje statsgrans du passerar. JAg har faktiskt for mig att det stod om detta i Lonely Planet Mexico, men da handlar det forstas om Amerikaner som ska ta hem (doda) fisketroffeer. Ofta ar det tillstand att fiska som ar det viktigaste.

      Ska allt ga ratt till sa ska fiskarna veterinarsbesiktigas i Sverige och nagon ska intyga vilka arter du har. Kvitto fran akvarieaffar kan t ex efterfragas. Men hur det funkar i Sverige ar ju en annan fraga. Det finns en FAQ om detta pa zoopet tror jag.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Nu har jag råkat att fånga lite fisk i Guatemala typ 200 st (jävla svårfångade)

        och det enda dom klagade på flygplatsen i Guetamala var att planet skulle störta om det var passagerare med tillsammans allt vatten så vi skickade dom med ett transportplan.
        och en veterinär på Arlanda besiktiga fiskarna.
        men det som tog tid är tullen,
        MAN KAN INTE TULLA IN FISKAR SOM KOSTAR 8000KR I FRAKT MEN ÄR GRATIS FÖR MAN HAR FÅNGAT DOM SJÄLV.
        och när man säger att ta vilket värde som hels för jag är momspliktig
        det kan man ju absolut inte göra, men slutet var att vi betalade moms på frakten vilket är det enda som är momsfritt
        mitt tips är åk till lago Peten
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • daniel_i_malmö
          Användare
          • april 2002
          • 1338

          #5
          Hej! Tack för all info! Särskilt tack till cf!

          Nu har dock planerna plötsligt ändrats. Samma dag som vi skulle betala flygbiljetterna fick vår vän i guatemala besked om att han skulle förflyttas till annat land. Då försvann anledningen till att vi valde just Guatemala.

          Så idag har vi istället betalt in biljetterna för en sex veckors resa till Costa Rica. Vi reser den 13 januari. Vi tänker resa runt i Costa Rica, Panama och Nicaragua. Jag startar därför en ny tråd om detta:

          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

          Kommentar

          Arbetssätt...