Limuratus ???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Limuratus ???

    Hej

    Var på Fiske & fiskar (Malmö) igår och tittade. Fick syn på en ny "haplis". Fisken var benämnd "Limuratus" och inget mer.
    Till kroppsformen var den lik Rostratus, fast något högre. Honor och ofärgade hanar hade även de för Rostratusen kända prickarna, dock inte lika tydligt markerade. De hade även en blek vit bläs på huvudet. Den såg dock något bistrare ut än Rostratusen.
    De hanar som börjat färga ut hade en tydligare vit bläs på huvudet, huvudets sidor var ljusblå och svagt iriserande. Kroppen var svagt olivgrön. Ryggfenan hade en vit söm överst. Anal och bukfenor var svarta. Fiskarna var mellan 10 och 15 cm långa. Men såg ut att kunna bli betydligt större.
    Jag har tittat igenom den akvarielitteratur som jag har men inte hittat något.
    Mitt första intryck var att det är en korsning mellan Venustus och Rostratus. Men man skall som någon annan sagt inte dömma efter det första intrycket.
    Är det någon nyimport. Av priset att döma så verkar det inte vara det.

    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    De där "haplisarna" har jag också kollat på de senaste gångerna jag varit där. Jag har frågat tre gånger om vad det är. Då jag har varit där hade de ännu inte skrivit något på glaset.

    -Jag vet inte, han som vet är sjuk, blev svaret.

    Nästa gång klämde en kille till med nåt som faktiskt var skrivet med spritpenna. Jag tror att han sade typ...rödzebra.......är det ju inte..Det sista klämde han till med när han såg min skeptiska min.

    Nåväl, väldigt fina ser de ut och jag undrar med.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Namnet "Limuratus" förekommer varken i litteraturen eller på nätet (www.fishbase.org eller referenceservice). I Ad Konings bok "Malawiciklider i sin naturliga miljö" (3:e utgåvan) på sidan 181 finns det en bild på en ciklid som kallas Lichnochromis acuticeps som delvis stämmer in på din beskrivning. Kolla igen med butiken var dom har fått namnet "Limuratus" ifrån.

      Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        Någon Lichnochromis Acuticeps är det inte!

        Hur är det med korsning Venustus - Rostratus, någon som har sett en sådan korsning. Mitt spontana intryck när jag först såg dem var att något vänsterprassel hade ägt rum, synd att detta i så fall skall komma ut i handeln.

        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        Arbetssätt...