Söker tips till SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • februari 2005
    • 135

    Söker tips till SA

    jag håller på att planera ett sydamerikanskt biotopakvarium (375L) och jag skulle vilja ha lite rekommendationer på population.

    inredning:
    - 375l med 12l filterkammare och 1200l/h
    - biltema blästersand ev. blandad med svart råda... lite osäker på hur det skulle bli, men jag vill ha lite mörkare än biltemas. tips?
    - mycket rötter, mkt lite eller ingen sten
    - växter, nån storbladig och nån flyt

    population:
    - en grupp chokladciklider. hur många?
    - en grupp pictusmal el. liknande. tips mottages
    - minst en L-mal när behovet uppstår. lutar åt vanlig ancistrus eller royal pleco. tips?
    - någon stimfisk som bjuder på liv och rörelse men som inte löper stor risk att bli mat. tips?
    - annat passande/kul/nödvändigt?

    är väldigt förtjust i lite annorlunda fiskar. alla tips mottages, men jag vill inte ha några monster.

    tacksam för svar!
    Senast redigerad av terpentin; 24 oktober 2005, 20:03.
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    - Du kan kan en grupp choklader på tex 5-6 stycken små... men i slutänden kan du bara ha ett stort par.
    - Royal pleco är läcker men skitar ner (äter trä och producerar träkorvar å det grövsta), samt blir stor. Tex L-200, L-14, L-177, LDA033, L-81 och L-07 är trevliga, lagom och vackra, har/haft dom.
    - Sorgmanteltetra eller någon annan hög och fullvuxen tetra... riotetra kanske, den är väl lite hög oxå
    Senast redigerad av anli; 24 oktober 2005, 22:31.
    Anders L

    Kommentar

    • Micke_720
      Användare
      • november 2003
      • 368

      #3
      Hej
      Som tetra har jag valt Dolkstickstetra till SA kar med in riktning på Jordätare Orange Head.

      Mina är betydligt finare än på bilden.
      Det går mkt bra.
      Jag vet ej hur rovgira Chokladcikliderna är men ett stim Cyradoras (pansarmalar) är ej fel om de inte blir mat.

      / Micke

      Kommentar

      • terpentin
        Användare
        • februari 2005
        • 135

        #4
        Ursprungligen postat av anli
        - Du kan kan en grupp choklader på tex 5-6 stycken små... men i slutänden kan du bara ha ett stort par.
        - Royal pleco är läcker men skitar ner (äter trä och producerar träkorvar å det grövsta), samt blir stor. Tex L-200, L-14, L-177, LDA033, L-81 och L-07 är trevliga, lagom och vackra, har/haft dom.
        - Sorgmanteltetra eller någon annan hög och fullvuxen tetra... riotetra kanske, den är väl lite hög oxå
        L014 verkar vara lämplig... gäller bara att hitta den i handeln.

        Flaggstjärtstetrorna på din sida verkar vara riktigt tuffa! Semaprochilodus taeniurus. Jag vill ju ha en lite större stimfisk, men de där verkar vara lite i största laget för ett 1½m kar. Vad betalade du för dem i butik?
        "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

        "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

        Kommentar

        • terpentin
          Användare
          • februari 2005
          • 135

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_720
          Hej
          Som tetra har jag valt Dolkstickstetra till SA kar med in riktning på Jordätare Orange Head.

          Mina är betydligt finare än på bilden.
          Det går mkt bra.
          Jag vet ej hur rovgira Chokladcikliderna är men ett stim Cyradoras (pansarmalar) är ej fel om de inte blir mat.

          / Micke
          det är faktiskt dessa jag lutar åt också! dock skulle det vara trevligt att få in lite blå nyanser i karet... kanske finns det nån lämplig ciklid... annars får det bli nån tetra med blått inslag.
          "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

          "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #6
            Semaprochilodus taeniurus: jag betalade 180 kr styck i butiken.
            Corydoras funkar hur bra som helst!
            Ett stim neontetror äts upp på 10 sekunder! Bara så ni vet....
            Anders L

            Kommentar

            • sydamerikanen
              Användare
              • oktober 2005
              • 108

              #7
              Har själv ett stort chokladpar (hanen är otroligt vacker starkt röda med glänsande gröna inslag med långa fenstrålar och ca. 22 cm, honan nästan lika vacker på ca. 19) och de går med nyckelciklider just nu på 5 cm. Som Anders skriver så får du satsa på en grupp på typ 4-5 st och sedan plocka bort övriga, när ett par utkristalliserar sig. De är väldigt trixigt att se könet även på stora djur.

              Chokladerna är inte glupska, men om du ska ha tetror mindre än 4 cm, så finns risken att de för eller senare blir mat i tackt med att de växer. De bryr sig inte så mycket om andra ciklider om de inte leker förstås och är förhållandevis väldigt lugna. Däremot kan de vara aggressiva mot varandra, när de växer upp. Min hane jagar honan då och då, men när hon är på humör så är de en otrolig dans och mycket dramatik. Ännu har de dock inte lekt, men jag har bara haft dem i två månader, så... ;-)

              Själv är jag ute efter altumar eller Acarichtys Heckelii till mitt par, som passar deras kynne + är väldigt vackra samt äter ej växter heller. Jordätare har jag testat men de är alldeles för stirriga och stressar chokladerna, som är mer graciösa, undersökande och sävliga. I naturen i likhet med flaggciklider hoppar de efter insekter vid vattenytan och har plockat en del flugor hos mig.

              De trivs bland mycket växter och rötter och ställer inga omständiga krav på vattnet, utan pH på 7 och temp på 27 grader verkar vara som hemma.
              Senast redigerad av sydamerikanen; 26 oktober 2005, 00:15.
              375L Sydamerika med rötter och växter
              stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
              2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

              Min Zoon

              Kommentar

              • terpentin
                Användare
                • februari 2005
                • 135

                #8
                Ursprungligen postat av sydamerikanen
                Har själv ett stort chokladpar (hanen är otroligt vacker starkt röda med glänsande gröna inslag med långa fenstrålar och ca. 22 cm, honan nästan lika vacker på ca. 19) och de går med nyckelciklider just nu på 5 cm. Som Anders skriver så får du satsa på en grupp på typ 4-5 st och sedan plocka bort övriga, när ett par utkristalliserar sig. De är väldigt trixigt att se könet även på stora djur.

                Chokladerna är inte glupska, men om du ska ha tetror mindre än 4 cm, så finns risken att de för eller senare blir mat i tackt med att de växer. De bryr sig inte så mycket om andra ciklider om de inte leker förstås och är förhållandevis väldigt lugna. Däremot kan de vara aggressiva mot varandra, när de växer upp. Min hane jagar honan då och då, men när hon är på humör så är de en otrolig dans och mycket dramatik. Ännu har de dock inte lekt, men jag har bara haft dem i två månader, så... ;-)

                Själv är jag ute efter altumar eller Acarichtys Heckelii till mitt par, som passar deras kynne + är väldigt vackra samt äter ej växter heller. Jordätare har jag testat men de är alldeles för stirriga och stressar chokladerna, som är mer graciösa, undersökande och sävliga. I naturen i likhet med flaggciklider hoppar de efter insekter vid vattenytan och har plockat en del flugor hos mig.

                De trivs bland mycket växter och rötter och ställer inga omständiga krav på vattnet, utan pH på 7 och temp på 27 grader verkar vara som hemma.
                låter helmysiga dedär! jag slits lite mellan olika sättningar... oddball eller bara lugnt och vackert. vad tror du (och andra) om blåciklider tillsammans med chokladerna?
                "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

                "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

                Kommentar

                • sydamerikanen
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 108

                  #9
                  Choklader är absolut underskattade!

                  Självklart funkar blåciklider bra med dessa och även andra aquidens-arter. Personligen har jag haft flera av dessa (blåciklider, guldsöm, etc) och söker spänning på annat håll. Struntar du i växter funkar hantel, uaru och flagg utmärkt också. Uaru och flagg ser växter som extra skrovmål medan hantel är mer individuel i frågan. Jag hade nog satsat på uaru, eftersom de är personliga och annorlunda + i likhet med hantel, altum och flagg verkligen lever ihop med chokladerna i naturen, dvs amazonasflodsystemet. Det finns en speciell tråd på just Uaru i forumet om du är intresserad.
                  375L Sydamerika med rötter och växter
                  stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                  2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • terpentin
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 135

                    #10
                    Ursprungligen postat av sydamerikanen
                    Choklader är absolut underskattade!

                    Självklart funkar blåciklider bra med dessa och även andra aquidens-arter. Personligen har jag haft flera av dessa (blåciklider, guldsöm, etc) och söker spänning på annat håll. Struntar du i växter funkar hantel, uaru och flagg utmärkt också. Uaru och flagg ser växter som extra skrovmål medan hantel är mer individuel i frågan. Jag hade nog satsat på uaru, eftersom de är personliga och annorlunda + i likhet med hantel, altum och flagg verkligen lever ihop med chokladerna i naturen, dvs amazonasflodsystemet. Det finns en speciell tråd på just Uaru i forumet om du är intresserad.
                    jo, visst har jag kikat på dem men mitt kar är bara på 375... uarun kräver väl mer än så?
                    hantel var första alternativet faktiskt, men jag vill gärna ha växter... blir liksom mycket finare då. dock verkar det som det snarare är regel än undantag att man måste bortprioritera dem.
                    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

                    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Brilliant och Opaltetra (Colombiatetra) ar andra alternativ som ar vanliga i handeln. Sorgmantlar ska du framst fundera pa om du har tankt att ha lite hogre temp. Annars blir de lite val gra som vuxna (men tokfina om det ar hogre temp). Sjalv har jag slutat med varmare om temp aldrig blir lagre an 22 pa vintern och den automatiskt stiger over 25 pa sommaren.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • terpentin
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 135

                        #12
                        nu är det igång... bild finns på min zoon.
                        "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

                        "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

                        Kommentar

                        Arbetssätt...