Akvariebygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repaterion

    Akvariebygge

    Tjipp
    För det första så var det ett tag sedan man var här men nu är man tillbaks.

    Nu till frågan, jo jag funderar på att bygga ett akvarie "from skretch" min mått är
    1250X500X500=312liter så vad jag funderar på är är det besvärligt att bygga akvarier över
    200liter om inte vilka glastjocklekar pratar vi om, är det värt att bygga ett själv i den storleken

    Så alla tips jag kan få är välkommet

    Mitt nuvarande är hemma gjort och det ligger på 1000X400X400=160Liter och det har det varit problem men inte tack vare mig utan av glasmästarxxxxxx som ansåg att jag inte behövde
    det ätticka baserade siliconet, så dum som jag var trodde jag på honom och hur det slutade
    antar jag ni kan räkna ut själva....jupp det sprack i en fog som tur var jag hemma när det hände.
  • Magnus W
    Användare
    • april 2003
    • 101

    #2
    Ursprungligen postat av Repaterion
    ...jag funderar på att bygga ett akvarie "from skretch" min mått är
    1250X500X500=312liter så vad jag funderar på är är det besvärligt att bygga akvarier över
    200liter om inte vilka glastjocklekar pratar vi om, är det värt att bygga ett själv i den storleken
    1. det kan vara lite besvärligt, eftersom det börjar bli ganska stora och tunga glasrutor att hantera.
    2. Tjocklek för dessa mått: 8 - 10 mm
    3. Kan du få ett bra deal på glas så är det lönt; annars blir det ofta billigare att köpa färdigt.


    -- MW

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #3
      Jag har limmat ganska många kar under åren och är inte känd för att vara speciellt händig. Jag menar alltså att det är lättare än vad man tror.
      1250x500x500 hade jag limmat i 8mm glas. Botten och sidorutor. Den bästa akvariesilikonen (?) heter Perenator och finns både genomskinlig/klar och svart. Tycker själv det är snyggast med svart, men det är svårare att få det snyggt.
      Är det då lönt att limma sitt eget akvarium ? Det hänger givetvis på om du kan få tag i glas till hyfsade priser. Framförallt lönar det sig om man vill ha lite udda mått.
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • Repaterion

        #4
        Okej nej själva limningen är välinte det bökigaste men.
        Vad ligger standard måtten på för det är lite utrymmes beskymmer där jag vill/kan ha det, så
        max bredden är 1250mm?

        Vad ligger priset på 8mm glas på cirkus per m2
        Vad är i såfall "bra Pris"?

        Kommentar

        • Magnus W
          Användare
          • april 2003
          • 101

          #5
          Ursprungligen postat av Repaterion

          max bredden är 1250mm?
          Vad ligger priset på 8mm glas på cirkus per m2
          Vad är i såfall "bra Pris"?
          1. Nej. enligt den här tabellen ( http://www.arosglas.se/akvarium.htm ) så räcker
          8mm glas även till väldigt långa akvarier. Glöm inte mittstagen bara.
          2. Kolla med din lokale glasmästare, priset varierar mycket runtom
          i landet. Här i Uppsala kostar t.ex. 6mm glas cirka 700 kr/kvm
          3. Ditt akvarium skulle göra av med 2.375 kvm glas (plus lite för lister och sånt).
          ett ramakvarium, 125x50x50cm 312l kostar 2990,00 (akvarielagret)
          ett helglasakvarium, 125x60x50cm 375l kostar 2875,00 (akvarielagret)
          Ett annat helglasakvarium 120x50x50 kostar 1850,00 (globefish)
          Du får räkna själv och avgöra vad du tycker är ett bra pris på glas.
          Jag personligen skulle inte bygga själv om inte glaset (8mm) kostade runt 250 kr kvm eller mindre.

          -- MW

          Kommentar

          • Repaterion

            #6
            Hur många stag kan jag tänkas behöva? en i varja sida och en på mitten?

            Kommentar

            Arbetssätt...