73liters Tanganyika, tips på fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gryni
    Användare
    • februari 2004
    • 63

    #16
    Tack for svaret. Lyktögon skulle ju vara ett perfekt alternativ som jag forstatt. Tyvarr kan jag knappt minnas att jag sett dessa i butik nagon gang. Inredningen med vertikala skifferplattor later bra. Kan bli snyggt ocksa oavsett vilka arter det nu blir. Kanske plattorna kan dolja pumpen ocksa.

    Nattetror kanske skulle ga. Kanns dock som vattnet ar lite for hart for deras del. Har sjalv manga tetra-arter men har aldrig provat att ha dem i sa hart vatten. Iof ar ju Nattetran en av de alla hardigaste tetrorna. Men skulle de trivas?

    Nu nar vi ar inne pa biotopvidriga artsammansattningar. Skulle det ga att kombinera snacklekarna med nagon av de minsta arterna av Aulonocara i ett 160l?

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Normans lampeye ser man hyfsat ofta, men de blir lite för små tror jag. Lätt hänt att snäckskalslekarna ser dem som levandefoder... P. aberrans kanske jag kan ordna fram åt dig, om du har tålamod. A. pumilus har jag haft, men vet inte om killen jag köpte dem av har några kvar. Nättetror tror jag skulle funka fint - de är härdiga som du skriver, så jag tror inte de vantrivs även i hårdare vatten med högre pH.

      Auloncara har jag aldrig haft, så pass på den frågan. För att "gissa" lite så är karet fortfarande lite för litet för dem - som jag kopplat det är de rätt aktiva fiskar som trivs med mycket bottenyta och sand att trixa med.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • gryni
        Användare
        • februari 2004
        • 63

        #18
        Normans lampeye har man ju sett då och då. Fin fisk, men som sagt troligtvis lite för liten. Någon killie hade ju faktiskt vart riktigt kul att kombinera med snäcklekarna. Procatopus aberrans skulle kunna vara ett bra alternativ. Jag har ingen bråska att sätta ihop akvariet då jag är nere på jobb i Tjeckien fram till jul och sedan skall ut och resa en sväng till Asien. Men det är klart att jag är intresserad att få tag på Procatopus aberrans framåt våren.

        Har du sjalv haft dessa tillsammans med tanganyikaciklider?

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          P. aberrans har jag inte haft med Tanganyikaciklider, men däremot A. pumilus samt en annan lite mindre killi, Lacustricola kassenjiensis. Dessa hade jag bland annat med L. speciosus, som är hyfsat aggro och lugnt hade kunnat knapra i sig någon av de mindre. Funkade dock utmärkt. När vi ändå är inne på "biotopvidrigheter" (fast jag tycker det vore skoj att se mer experiment) så slår det mig att en del regnbågsfisk torde vara ypperligt sällskap till snäckskalslekarna. Många landar i lagom size för ett 160-l kar, de trivs i hårdare vatten och är fartfyllda firrar som definitivt är för stora för att äta upp.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...