Neolamprologus multifasciatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Neolamprologus multifasciatus

    Efter att ha varit inkörd på Sydamerika under MÅNGA år har jag nu beslutat mig för att starta afrikanskt i liten skala.

    Jag har ett överblivet akvarium på ca 70 liter med ganska trevliga mått som jag tänkte jag skulle ha snäcklekare i. Vad behöver jag tänka på?

    Vilken typ av sand, vilken pumpkapacitet, värmare har jag tänkt hoppa över eftersom det skall stå i samma rum som mitt discuskar. Hur många fiskar kan jag ha där mm.

    Kom inte med länkar till Zoopet och NCS artbeskrivningar, de har jag naturligtvis redan läst, jag vill ha personliga erfarenheter och tips!!!

    Alla tips mottages tacksamt.

    // Magnus

    // Magnus Arvidsson
  • Buckshot Jones

    #2
    Du ska ha fin sand, Pump ca 500 l/h, många snäckskal.
    Lägg något vackert i botten på akvariet, t.ex flata skifferbitar, så slipper du se bottenrutan.
    Dom kommer garanterat att gräva tills dom når botten
    Skaffa en grupp på 5,6,7 individer


    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Behöver man verkligen ha så bra blås som 500 liter/timma? Vattenvolymen byts ju då 7 ggr/timma Fluval 2+ pumpar iofs 400 liter/timma, jag hade tänkt typ 200 l/timma dvs Fluval 1+.

      Fler åsikter?

      Jag har idag pH på ca 7 i kranen, behöver det vara så högt som 8-9?, kan man lösa det med kalksten?

      Usch vad jag frågar mycket!

      Svara gärna!

      // Magnus

      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Vad gäller pumpkapaciteten så tycker jag nog 500l/h låter som rätt mycket, kanske inte skulle skada med att börje med ett filter som klarar 200l/h. Man kan ju alltid skaffa ett till om det inte skulle räcka. Om jag tänker efter så verkar mina multisar föredra snäckor som ligger i de lugnare delarna av akvariet.
        Vad gäller ett pH på 7 så borde det räcka om du har kalkhaltigt material i inredningen. Viktigast är ju att det inte kommer under 7 och håller sig stabilt, ofta har ju kranvattnet låg buffringsförmåga.

        Buckshots tips om att lägga något vackert på botten, eller bara under snäckorna, var ju helt lysande. Förstår inte att man inte kommit på en sådan sak själv . Kan tänka mig att det också blir lättare att se om det finns yngel runt snäckorna om man har en mörk bottenyta för de kommer garanterat gräva tills det blir stop.



        //NJ

        Kommentar

        • Bilbo
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 1159

          #5
          Lite felkalkylering, akvariet var inte större än knappt 40 liter, får väl nöja mig med tex. 1 hane + 2 honor, eller vad tror ni? Pumpkapaciteten får ju minskas ordentligt också.

          // Magnus

          // Magnus Arvidsson

          Kommentar

          • hazze

            #6
            Jag har 1 hane och 2 honor i mitt 40 L akvarie och det känns ganska lagom. Det var 2+2 från början men den ena hanen gav den andra ordentligt på pälsen så jag gick tillbaks till affären med den mobbade stackarn. De gav mig då en ny hane för att prova om det skulle funka, men han hamnade högst upp i ena hörnet han med, så nu är det bara en grabb i akvariet och han är kung. Tror nog inte att det finns tillräckligt med utrymme i ett så litet akvarie för mer än 1 hane. Man kanske kan prova med 1+3, men mina två honor ger varandra tjuvnyp då och då så jag tror det blir lugnast med 1+2.

            /C

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #7
              Tja!

              Jag tycker du ska välja ett luftfilter istället för motorfilter, köper man ett motorfilter typ fluval 1 så är filterkapaciteten urusel, välj hellre då att köpa pumphuvud och kör med en bit filtermatta

              don´t drink water-fish`s ..... in it!
              Mvh
              Peter
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Ps.Daniel

                #8
                Hej!

                Jag har 1+3 i mitt 42 L kar och det funkar perfekt (alla honorna har yngel).
                Bara du har finkorning sand så de kan bygga upp vallar emellan deras revir tror jag nog att det går att ha flera..

                Mvh Daniel

                DANIEL

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 1159

                  #9
                  Efter samråd med en butik som är kunniga på området har jag beslutat att prova att skapa en naturlig revirgräns i form av ett stenröse och ha 2+3 multisar.

                  // Magnus

                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • hazze

                    #10
                    Tja

                    Jag hade också ett stenröse som planerad revirgräns mellan hanarna men det gick ju sådär... Det går ju dock alltid att testa och lämna tillbaka den spöade hanen om det går åt pipan. Mitt stenröse avdelar dessutom bara halva akvariet och lämnar framsidan öppen. Det skulle givetvis ha avdelat hela akvariet i stället men man lär så länge man lever och jag är nybliven ciklidägare. Kan dock helt och fullt instämma med andra här på forumet om att multisarna är ena fascinerande små gynnare.

                    Bland mina multisar har det inte bildats något lekpar. Har iofs bara haft dem i ett par veckor men funderar på om sådant visar sig på en gång eller om det kan ta ett tag för eventuella "makar" att finna varann. Hoppas ju förstås att tycke uppstår...

                    /C

                    Kommentar

                    Arbetssätt...