Synpunkter och diskussioner runt artregistret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    Synpunkter och diskussioner runt artregistret

    Ge gärna synpunkter och förslag till det nya artregistret här i denna tråd.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Jag sade i mitt förra inlägg att jag köper läget i och med att odlingsvarianterna presenteras som sådana i artregistret.

    Det är klart att det är en svår fråga huruvida NCS skulle utesluta odlingsvarianter i artregistret, det vore ett ställningstagande och det är väl kanske inte NCS uppgift att göra det. Men min krassa syn på det hela behåller jag om så för mig själv.

    Uttrycket att blunda för vad som ändå råder är ju egentligen en syn som säger att allting är relativt till igår men inte till i förrgår, det vore att blunda, om du förstår hur jag menar?. Alltså att taket höjs med tiden som går.

    Sen har jag ju odlingsvarianter i ett av mina kar, men det ligger jag lågt med ; ).

    Nu skall jag se över om jag kan bidra med artbilder till den tråden som detta inlägg utmynnade ifrån.


    Mvh Jari

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Att utesluta odlingsvarianterna fran artregistret ar ju inte skiljt fran att vi utesluter ickeciklider. Min personliga uppfattning ar att odlingsvarianterna ska vara med men att detta ska vara tydligt markt. Ex marmorscalare.

      Jag skulle kunna tanka mig att oacceptabla odlingsvarianter inte skulle vara med. Pa ciklidsidan sa galler det de deformerade fiskar som papegojfisk och ballongfjaril.

      Ni kan ju lasa lite om vad BKA tyckte om en papegojartikel i deras senaste tidning: http://britishcichlid.com/phpbb/viewtopic.php?t=773
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • claesl
        NCS Medlem
        • maj 2005
        • 11

        #4
        Vill inte blanda mig i diskussionen om odlingsvarianter, men tänkte fråga om det finns det något principbeslut taget mot att använda frames på sidan?
        Jag tror artbeskrivningarna skulle vara lättare att använda om listan med arter till vänster låg i en egen frame.
        Om man t.ex. scrollar ner i listan med arter från sydamerika (som är ganska lång) och väljer en art så uppdateras hela sidan och man får scrolla ner igen om det var fler man ville titta på.
        Låg arterna i en egen frame och beskrivningen i en annan skulle bara beskrivningen behöva uppdateras och listan ligga kvar.

        Kommentar

        • discusred
          Användare
          • juni 2004
          • 851

          #5
          Ofta på forumet dyker det upp frågor om vilka fiskar (malar, tetror osv) som passar just den cikliden man har eller tänker skaffa. Skulle kanske passa med lite olika förslag vilken just den arten skulle kunna gå med. Behöver inte vara en lång lista, men typ tre till fem arter som hjälp på traven. Och man kan få en hint vad man skall söka till just den ciklden man skall ha, eller har.
          Kanske hade hjälpt många, som skall skaffa sig en ny ciklid art som dom inte haft förr.

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • augusti 2002
            • 3029

            #6
            Ursprungligen postat av discusred
            Ofta på forumet dyker det upp frågor om vilka fiskar (malar, tetror osv) som passar just den cikliden man har eller tänker skaffa. Skulle kanske passa med lite olika förslag vilken just den arten skulle kunna gå med. Behöver inte vara en lång lista, men typ tre till fem arter som hjälp på traven. Och man kan få en hint vad man skall söka till just den ciklden man skall ha, eller har.
            Kanske hade hjälpt många, som skall skaffa sig en ny ciklid art som dom inte haft förr.

            det vore bra, det dyker upp lite svårigheter som strl på akvarium, fiskens individ, vissa fiskar har jag haft i olika ggr o de har varit olika aggresiva. men man kanske kan göra nån slags chablon.

            Kommentar

            • Pejan
              Användare
              • maj 2005
              • 204

              #7
              Vill ej ge mig in på "odlingsvarianter" mot bakgrund av att jag betraktar mig som novis på området kring akvarium. Dock har jag en synpunkt gällande beskrivning av en art, nämligen "prisessan". Vet ej om jag har en specialvariant (Olivaceus, tror dock ej det) men i artregisret kan man bla läsa att det är en ciklid för nybörjare. Jag ställer mig frågande till den formuleringen. OK, lättodlad, visst, men förbannat svår att kombinera med andra fiskar, kanske det skulle framgå i denna beskrivning? Har haft bistra erfarenheter i försök att kombinera denna med andra fiskar. I det senaste försöket förlorade en Synodontismal ett öga plus ordentligt tilltufsade fenor. "nybörjarfisk" i bemärkelsen hålla i liv och att odla, men otroligt svår ur andra perspektiv alltså.

              Hälsar Peter

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                claesl: Frames tror jag inte blir aktuellt. Däremot kommer vi att dela upp menyerna undergrupper, vi valde att vänta med det till vi lagt in lite fler arter.

                discusred: Vi får fundera lite på ditt förslag.

                Pejan: Olika personer har olika erfarenheter av att hålla olika arter. Lite längre fram kommer det att finnas möjlighet att lägga till egna erfarenheter och kommentarer till artbeskrivningarna.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Sammanslagningen av de gamla och de nya beskrivningarna ar inte helt felfri (mina nya har helt enkelt tagits bort).

                  Ex 1. http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=197 Fishbaseref ar borta (Sedan skulle jag inte skriva nicaragua-ciklid utan nicaraguaciklid. Med bindestrack blir det svengelska).

                  Ex 2. http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=198 Fishbaseref ar borta + det svenska handelsnamnet Sebraciklid blir Elfenbensciklid.

                  Som vi diskuterat innan sa borde elfenbenscikliden fa en egen artikel (vilket jag inte tycker, men den borde det av konsekvensskal).

                  Ex 3. http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=196 och http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=465 har fortfarande en dubbel beskrivning, men i den "stora" saknas FasihBAseref.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Sammanslagningen av de gamla och de nya beskrivningarna ar inte helt felfri (mina nya har helt enkelt tagits bort).
                    Nej som tur är så är vi inte helt felfria ;-)
                    Jag har fixat till de tre beskrivningarna ovan. Anledningen till att det blir dubbla beskrivningar ibland beror på att de gamla beskrivningarna importerats.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • pleco
                      Användare
                      • april 2002
                      • 516

                      #11
                      Det finns fler dubbleter i artbeskrivningarna.
                      ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Ursprungligen postat av pleco
                        Det finns fler dubbleter i artbeskrivningarna.
                        Jadå det är vi fullt medvetna om, vi rensar bort dem efterhand.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Eftersom att vi har en bild pa firre fran Asien/Madagaskar http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=382 sa bor denna in pa http://www.ciklidbladet.se/artregist..._map_asien.asp istallet for centralaren (Jag kan gora det har sjalv va? Skicka garna ett mejl och tala om hur jag gar till vaga).
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Jag anser att alla sp. ska ha ett artal dvs 2005 sa att man ser vilket ar som den inte var beskriven. Detta gor att uppdateringar inte blir fullt lika akuta. Jag har gjort sa pa de jag har lagt in.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Jag har gått igenom övriga nu Ola. Säg ifrån om jag missat någon.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...