Jag har problem med mina pimelodus pictus ...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna och natalcikliderna

    Jag har problem med mina pimelodus pictus ...

    ... alltså mina fläckiga trådmalar!

    De har nästan hela tiden jag har haft dem, hållit till på botten av akvariet, och sett nöjda ut med det. Sedan för några veckor sedan så började de plötsligt simma upp längs glaset, upp i de över vattenlagren, och så har de hållit på. Upp och ner ... ungefär som om de försökte efterlikna de andra, algätande malarna! Så i dag hittade jag en av dem död ...?!

    Är det någon som har någon teori om vad som kan ha hänt? Själv funderar jag på om det kan vara syrebrist nere på botten – å andra sidan är de andra fiskarna (fyra c. moori, en massa goldens, natalcikliderna med flera!) där och de ser inte det minsta lidande ut!

    Jag har ett mindre akvarium med några slöjstjärtar – kan det vara idé att putta över den malen som är kvar dit? Kan det vara så att den är stressad av cikliderna, kanske?

    Tacksam för tips snarast, för jag vill inte att en till ska dö!

    Plaks i baljan från Anna

  • Daniel
    Användare
    • april 2002
    • 156

    #2
    Använder du dig av salt i akvariet ?
    Många malar tål nämligen salt väldigt dåligt, klibbar i vissa fall igen gällarna. Hur det är med trådmalar och salt vet jag dessvärre inte. De malar jag kör med är Ancistrus och Gibbiceps och jag använder salt i mina kar, men jag hällde inte i allt salt som behövs på en gång utan ökar succesivt mellan vattenbytena.....

    MVH
    Daniel

    Kommentar

    • Anna och natalcikliderna

      #3
      Jag tror jag har kommit på vad som är fel ... Det är helt enkelt för kallt i akvariet! Jag har hela tiden haft lysrör tända på dagtid, men sedan några veckor tillbaka har de varit borttagna eftersom det visade sig att jordningen (!) behövde fixas till. Det var ungefär då som min mal och hans numera döda kompis började bete sig konstigt ...
      Jag har inte haft en tanke på detta! *dum är jag* Nu simmar han omkring i en skål i köket med 23-24 grader varmt vatten och med lite tur kanske han överlever tills i morgon då jag åker RAKA VÄGEN och köper en doppvärmare!!!

      Fy sjutton vad jag har dåligt samvete alltså!!!! Men jag har inte haft en tanke på det, och cikliderna har sett ut att må alldeles utmärkt, så ... Ja, ja - man lär sig av sina misstag! Synd bara när det går ut över levande varelser ...

      *ledsen*

      Kommentar

      Arbetssätt...