Hjälp med att välja kamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens Granquist
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 56

    Hjälp med att välja kamera

    Äntligen har jag bestämt mig för att gå över till digitalkamera!! Fotar idag en hel del med en MINOLTA DYNAX SPxi och har bla ett POWER ZOOM 35-80 objektiv + extern blixt mm. Kan jag använda objektiv, blixt mm till en digitalkamera, och i så fall vilken?
    Jag har försökt läsa mig till lite kunskap på div sidor på nätet med det finns ju så mycket att det är svårt att sålla i informationen. Tänkte att jag skulle utnyttja den kunskap som finns bland er på forumet istället.
    Jag behöver en kamera att fotografera familjen, resor, akvarier mm med. Vilken ska jag välja.
    Jens Granquist
    Karlskoga Akvarieförening
  • Ralph
    Användare
    • maj 2002
    • 736

    #2
    Ditt/dina objektiv passar till Konica Minoltas digitala systemkameror men jag misstänker att det/de kanske inte gör kamerorna rättvisa, så förr eller senare lär du byta optik. Blixten lär inte fungera, i alla fall inte med automatik men manuellt kan fungera.

    Nya Dynax 5D är mycket kamera för pengarna, dessutom med inbyggd bildstabilisering. Kör på en sådan och köp den i kit med 18-70-zoomen.

    Kommentar

    • Jens Granquist
      NCS Medlem
      • maj 2002
      • 56

      #3
      OK!
      Om jag inte bara håller mig till MINOLTA vilken kamera rekommenderar du/ni då?
      Jens Granquist
      Karlskoga Akvarieförening

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #4
        Nikon eller Canon, eftersom du då har lättare att få tag på en mängd bättre begagnad optik till ett bra pris.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • Jens Granquist
          NCS Medlem
          • maj 2002
          • 56

          #5
          Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
          Nikon eller Canon, eftersom du då har lättare att få tag på en mängd bättre begagnad optik till ett bra pris.
          Har du några förslag på modeller?
          Jens Granquist
          Karlskoga Akvarieförening

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            En beg Canon 300d eller ny ev beg 350d skulle jag satsa mina slantar på. Överlägsen kamera.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Joakim Draktoft
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 7334

              #7
              Eftersom Calle nämnde Canon (han är ju pro Canon), så får väl jag nämna mitt kära märke Nikon. En begagnad D70, eller D70s så har du en bra grund. D50 är också ett vettigt alternativ beroende på budget.
              Joakim Draktoft
              f.d Webmaster Ciklid.se
              ____________________________________________

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                He he klart att vi kan munhuggas lite om märkena
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Repaterion

                  #9
                  Det första jag skulle göra om jag var dig att fundera på vad jag skall ha kameran till.
                  Hur mycket jag är villig att hosta upp.

                  Kolla på dessa sidor www.fotosidan.se www.cyberphoto.se
                  kolla ävenden Amerikanska marknaden ca 60% av det svenska priset
                  Nikon har inte världsgaranti på sina hus men på övrig utrustning
                  Canon vet jag inte hur dom har det med garantier

                  Skulle jag välja mellan 300d/350d är valet lätt Canon 350d.
                  Skulle jag välja mellan D70/D50 är valet lätt Nikon D70s.

                  Har inte använt någon men har känt på båda och jag tyckte 300d kändes lite plastig,
                  Därför valde jag Nikon D70 (350d fanns inte i handeln då)
                  Skilnaden mellan d70 & d70s är inget banbrytande själv kör jag med d70 med d70s firmware.
                  Canon optiken är snabbare en Nikon tack vare att Canon har autofokus motorn i objektivet

                  PS Om du skall köpa DSLR på tex Expert skippa Sigma optiken kör på original du vinner på det i längden, inget ont om Sigma men du får upp i priser runt 10K.

                  Kommentar

                  • Jens Granquist
                    NCS Medlem
                    • maj 2002
                    • 56

                    #10
                    Tack för hjälpen! Köpte mej en KonicaMinolta Dynax 5D idag! Väntar bara på att batteriet ska bli fulladdat så jag kan börja fota...!
                    Jens Granquist
                    Karlskoga Akvarieförening

                    Kommentar

                    • doctor
                      Användare
                      • december 2003
                      • 238

                      #11
                      Vad roligt! Nu ser vi fram emot många fina bilder!

                      Kommentar

                      • Repaterion

                        #12
                        Då kan jag bara gratulera till ett förhoppningsvis bra köp(inget illa menat) är lite avis på din bildstabb

                        Kommentar

                        • Hoffa
                          Användare
                          • november 2002
                          • 406

                          #13
                          Känner att jag måste lägga mig i diskussionen om kamera för själv ska jag köpa en digital system kamera,jag har fotat med D70 och den är kanon skillnaden på nya D70s är bla en större lcd skärm vilket är ett lyft men båda kamerorna har aluminium chassi som utmärker kvalite,tyvärr så har ju inte Dynax 5D det i sitt hus,sen canon 350D har ju tagit en massa pris och det kan jag förstå det är en bra kamera men alldeles för liten att hålla i,speciellt om du vill byta objektiv då blir den lite plåtrig att hålla i om du inte har små händer,själv äger jag canon objektiv så för min del blir det en Canon EOS 20D är lite dyrare än 350D men då får jag en kamera som passar i mina händer och som är väldigt bra,men hade jag inte ägt en Canon förut så skulle jag lika gärna kunna äga en D70s.Tack för mig....
                          Jimmy

                          Kommentar

                          • Micke
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9579

                            #14
                            Ännu ett alternativ :-)
                            photoshoot.in Domain Name is available to Buy. Grab this great Domain from Daaz. Daaz has the lowest transaction fees in the industry. See our list of GTLD's,CCTLD's, New GTLD's,3N's, 6N's, 3L's, 6L's etc.
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                            Kommentar

                            • Nojj
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 90

                              #15
                              Var och tittade på KonicaMinolta 5d och Nikon d50 idag, 5d kändes mycket bättre!
                              Den kändes väldigt gedigen (jag behöver inget slagskepp), den stora ljusa sökaren och den stora displayen är definitivt plus.

                              Har mer eller mindre bestämt mig för att skaffa en 5d, det skiljer ett par tusen mot 350'n som klart spelar in.
                              //John

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                              Kommentar

                              Arbetssätt...