Vilka ciklider till mitt 150 liters kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ex-Rated
    Användare
    • oktober 2005
    • 21

    Vilka ciklider till mitt 150 liters kar?

    Jag ska nu göra mig av med mina JD för att de är för agresiva och karet är för litet. Så jag ska nu skaffa mig andra ciklider. Jag hade tänkt mig några som blir ca 10 cm och går att ha i mitt 150L kar. Jag har redan haft zebra, palett, fjäril, rödciklid mm. och vill ha några som är lite mer ovanliga och kanske lite svårare. Gärna några med vackra färger.

    Mycket tacksam för svar.
  • Museo12
    Användare
    • oktober 2005
    • 153

    #2
    Hittar du ett par Archocentrus multispinosus så är det, i mitt tycke, intressanta och vackra fiskar. Relativt lätta att få yngel på och de har bra yngelvård.

    Själv har jag nyligen köpt ett par Cryptoheros sajica. Livfulla, ständigt ätande (på alger, alla snäckorna är uppätna och tyvärr har en otocinclus fått sätta livet till) och vackra. Än så länge har de inte lekt, men jag hoppas. Tror inte att honan är könsmogen än.

    Om det inte måste vara Nord- eller Mellan-amerika hade jag satsat på 1+2(el.3) Apistogramma cacatuoides (lite mindre än 10 cm, men personlighet som en 15 cm.s ciklid)
    eller någon annan Apistogramma. Svårare (eller kanske mer känsligare) är Apistogramma viejita.

    Till mellanamerikanerna hade jag valt ett stim högre tetror (20st.)och en eller två anscistrus malar och till dvärgsydamerikanarna ett stim kardinal eller glödbandstetra(25-30st.) och ett gäng (runt 10 st.) Corydoras habrosus eller Corydoras pygmaeus.

    /Pär
    Senast redigerad av Museo12; 20 oktober 2005, 23:56.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Det finns fisk av alla typer som du kan ha med undantag av madagaskar. Det ar aven viss begransning nar det galler mellanamerika, men arterna som namns ovan samt Crypoheros septemfasciatus och myrnae funkar ocksa. De senare ar ratt snalla och gar halla med ungfodare som ju gar inforskaffa fran samma omrade och gillar samma vatten(svardbarare, mollies).

      Vad har du for vatten i kranen? Om det inte spelar nagon storre roll vilket omrade fiskarna kommer ifran sa kan du ju utga fran kranvattnet.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Ex-Rated
        Användare
        • oktober 2005
        • 21

        #4
        Nej det spelar ingen som helst roll farifrån de kommer bara de uppfyller kreterierna. Och det var någon som skrev något om skännsliga fiskar och det vill jag inte ha. Det beror ju sälvklart hur kännsliga de är.
        Tack så mycket för de utförliga svaren och jag ska genast kolla upp dessa fiskar som ni skrev om.

        Kommentar

        • Museo12
          Användare
          • oktober 2005
          • 153

          #5
          Hoppas det blir bra vad än du väljer!

          Om du vill ha en ovanligare biotop så tipsar jag om en Västafrikabiotop. Då skulle du bland annat kunna ha en grupp killis också. Det finns flera mindre ciklider från det området! Till det kan ju Kongotetra funka! Sök på "västafrika" här på forumet, så får du fram jätte bra trådar om du är intresserad!

          Lycka till!!!
          Senast redigerad av Museo12; 21 oktober 2005, 17:21.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Nar det galler VA sa ar det framst den har traden det syftas pa: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=47245

            Lite kommentarer:

            Vastafrika: En hel del kombinationer med en till tva arter att valja pa

            Ostafrika och Ovriga Afrika: Pseudochrenibarius. Gar kombinera med tetror barber och en hel del ciklider fran andra omraden

            Viktoria: Finns ett fatal. Artakvarium ar nog att rekomendera. Gar kombinera med tetror eller barber.

            Malawi: Finns ett fatal som gar

            Tanganyika: Skulle rekomendera snacklekare + jullar. En Paracyprichromisgrupp med en hane och nagra honor funkar ocksa, kanske i kombination med nagot litet

            Sydamerika: Dvargciklider ur slaktena Apistogramma, Laetacara m fl. Tetror och malar.

            Centralamerika: Artakvarim med nagot litet. I kombination med annat vagar jag sjalv bara rekomendera Cryptoheros myrnae vilken ska vara mycket lik bade septemfasciatus och sajica i beteendet. Myrnae vet jag ar extremt fredlig. Den kallades tidigare Archocentrus septemfasciatus "Yellow Topaz". Den gar halla med ungfodare.

            Indien: Etroplus maculatus eller Etroplus canarensis (se senaste Ciklidbladet)

            Madagskar: Alla ar sa vitt jag vet for stora
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...