Aluminium-stativ till 375-liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    Aluminium-stativ till 375-liters

    Hej!

    Jag har skaffat ett 375-liters kar med aluminium-stativ. Är det någon som har nåt tips om hur jag ska använda de reglerbara fötterna för att få det så rakt som möjligt? Vattenpas såklart, men är jag säker på att det inte blir brytningar i fogarna?

    Någon som helt avråder från att använda sådant stativ? Jag är lite nojig för att akvariet ska ta skada. Har inte vågat fylla upp det ännu. Jag har dock fyllt upp så att vattenytan är ca 1cm upp. Då kan jag se ganska tydligt om vattenytan går plant med kanten på ramen, och det gör den.
    960 liter...snart!
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Börja med att ställa in hörnbenen, dom i mitten ska hänga i luften medans. När du ställt in hörnbenen så ställningen står rakt skruvar du med handen tills mitten benen tar i marken, det är nog det bästa sättet enligt vad jag kom fram till när jag ställde upp mitt 860Liter nyligen med aluminiumställning.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Och de mittenbenen du skruvar ner för hand ska det gå att dra ett vanligt A4 papper under precis. Då tar hörnbenen upp tyngden.
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        Börja med att ställa in hörnbenen, dom i mitten ska hänga i luften medans. När du ställt in hörnbenen så ställningen står rakt skruvar du med handen tills mitten benen tar i marken, det är nog det bästa sättet enligt vad jag kom fram till när jag ställde upp mitt 860Liter nyligen med aluminiumställning.
        Och då menar deelay ett TOMT kar....
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          finns det inte risk med så långt kar som tex de över 720 liter att man får spännig om man bara skruvar ner de i mitten sist. och att det ska gå o dra ett papper under. ska de i mitter verkligen inte gå ner längre än så de borde väl sitta lika bra som alla de andra fötterna?

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • april 2002
            • 1321

            #6
            Ursprungligen postat av johan_lindgren
            finns det inte risk med så långt kar som tex de över 720 liter att man får spännig om man bara skruvar ner de i mitten sist. och att det ska gå o dra ett papper under. ska de i mitter verkligen inte gå ner längre än så de borde väl sitta lika bra som alla de andra fötterna?
            När man fyllt karet går det givetvis inte dra ett papper under mittfötterna.
            Vilar stenhård mot golvet!!
            Det ska vara LITE "hängmatta" på bottenglaset, absolut INTE tvärtom.....
            Senast redigerad av Hank; 20 oktober 2005, 11:37.
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Om jag inte missminner mig så ska man sätta en tändsticka under mittbenen när karet är tomt (och i lod).
              (Tändstickan ska sedan gå att avlägsna utan överdrivet våld. :-) )
              Det handlar väl då om ett par mm. som mittenbenen ska s.a.s. "hänga fritt".
              När man sen fyller upp karet så jämnas trycket ut över alla 6 eller 8 ben.

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • januari 2003
                • 4526

                #8
                En halv vetenskap det där ju.. =)
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Hm, jag gör aldrig så det går att dra en tändsticka eller ens papper emellan och jag har aldrig haft några problem. Jag drar ner den tills den går i golvet och kanske ett kvarts varv till... Jag tror inte det är riktigt så noga som folk tror, men visst är jag väldigt nogrann när jag väger upp ett kar.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • elvin
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 252

                    #10
                    Tack för svaren!

                    Det var väldigt bra svar, jag ska genast göra som ni har sagt. Jag tror mest på det där med A4-papper under. Känns vettigt! Frågan är hur jag ska få bort akvariet från ställningen nu när jag är ensam...hmm...

                    Ska bli kul att få igång det stora akvariet. Hade ett 300L för några år sen, men det sprack när jag flyttade det till GBG. Now I'm back.

                    Sen ska firrarna i. Zebraciklider, ett par Trewawase, en FEEET Praktbotia, och en FEET Plecostomus.

                    Tack för alla tips!

                    /Anders
                    960 liter...snart!

                    Kommentar

                    • elvin
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 252

                      #11
                      Brukar ni kolla med vattenpass först när det tomma karet står på ställningen, eller måste man kolla utan karet först? Kanske en dum fråga, men jag vill vara på den säkra sidan Det viktiga är väl att själva karet står rakt...
                      960 liter...snart!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...