Lite hjälp med mina Jack Dempsy tack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ex-Rated
    Användare
    • oktober 2005
    • 21

    Lite hjälp med mina Jack Dempsy tack

    Jag fick precis två st Jack Dempsey av en kille här på forumet och har dem nu i mitt 150 liters akvarie. Jag vet att det är i minsta laget men jag får inte plats med ett större.
    Nu till problemet. Hanen jagar honan HELA tiden och låter inte henna vara ifred 1 sek förutom om du ställer sig bakom pumpen. Är det något som man kan göra åt detta problem eller är det bara större kar som hjälper? Jag ska också inhandla ett stim med tetror i helgen så kanske han jagar dem istället för honan. tetrorna blir ett gäng Colombiatetror som är snabba och inte blir dödade direkt har jag hört. Är valet med Colombiatetror bra eller ska jag ta några andra?

    Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med problemet.
  • xandersx
    Användare
    • september 2005
    • 72

    #2
    För det första. Hur stora är de? Eftersom honan förmodligen är mindre så måste du se till att det finns gömställen till henne där inte hanen kommer in. Ett annat sätt kan vara att lägga i en avdelare i akvariet, även om det inte är särskilt kul så kan det ju bli räddningen för din hona. Lite andra fiskar i akvariet skulle ju inte heller skada så att hanen kan koncentrera sig på något annat än att jaga honan.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Ex-Rated
      Användare
      • oktober 2005
      • 21

      #3
      Hanen 10 cm Honan 8 cm... Tackar för svaret

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Akvariet är för litet. Gömställen kommer nog inte att göra någon större nytta. Visserligen kommer honan att få en chans att gömma sig för hanen, men stressmomentet (hanen) kommer fortfarande att kvarstå, så risken är ganska stor att hon blir ihjälslagen såvida inte hanen upphör med terrorn. Tetrorna kommer nog inte att bli så långlivade de heller, eftersom cikliderna kvicknar till snabbare på morgonen när det ljusnar eller ljuset tänds, såvida inte tetrorna är för stora för att bli uppätna.

        Kommentar

        • Hoffa
          Användare
          • november 2002
          • 406

          #5
          Håller med Lundensis,hon har inte en chans att gömma sig.
          Jimmy

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Vet du att de har parat ut eller att de har olika kon? Har de lekt?

            Far du dem att para ut sa funkar det ett tag, hur lange beror pa en hel del. Du blir kanske tvungen att ta till en avdelare. Gomstallen som endast honan kan komma in i ar nodvandigt. Det basta ar forstas en galleravdelare som endast honan kan simma igenom. Att satta en spegel vid akvariet kan ha en possitiv effekt.

            Opaltetrorna maste vara av den storre typen for att det ska funka, men du har nog bast chanser med ett artakvarie. Leker de, vilket i princip vad du far hoppas pa, sa jagas alla upp i ett horn och maste nog flyttas anda. Valet av tetra ar annars bra (jag tycker att opaltetra ar ett mycket battre namn an colombiatetra, det draller av tetror i Colombia).

            Mitt rad ar alltsa: skaffa en avdelare, helst ett galler som endast honan kan simma igenom.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            Arbetssätt...