Grön på diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • februari 2005
    • 135

    Grön på diskus

    Jag hade hoppats på att hitta en massa gamla trådar att läsa i men det verkar vara dåligt med det... nåja.
    Det är så att jag har kommit över ett akvarium med lite annorlunda mått att ha i sovrummet. När jag funderade på vad jag skulle köra för biotop bläddrade jag förbi diskus i nån bok och stannade av en händelse och läste lite. Jag har alltid förträngt önskningar om diskus för att de är för dyra och för svåra men nu har jag iaf börjat spekulera.

    * Är det möjligt att köra ett artakvarium för diskus i ett kar med måtten L70 B50 H70?

    * Bör jag isf köra ett par eller flera?

    * Annat att tänka på... torvfiltrering, belysning, inredning?

    * Vilka prisklasser finns de i? ...sist jag köpte fisk såg jag ett par som gick för 5995kr... en aning mycket pengar tycker jag. finns de i 200-300krklassen?

    Vattnet där jag bor har ca 4dH om det nu kan vara av intresse.

    Tacksam för svar!
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • discusred
    Användare
    • juni 2004
    • 851

    #2
    Ditt akvarium har en bra höjd, precis som altum så gillar discus lite höjd på karet. Jag tycker att 6 discus är lagom till ett sånt kar.

    Bor du i skåne så går det bra och köra med vanligt kran vatten från början, om dina discus är svensk odlade eller tyskodlade (övriga län vet jag ej hur vattnet är). Själv har jag fast jag bor skåne lite strumpor med torv under trärötter. Sänker ph lite, du kan även köra med en strumpa med torv i ytterfiltret. Jag lägger dom under stenar för att letare att byta ut strumpan med nytt torv. Belysning kör jag inte för skarpt, tycker discus blir lugnare av lite dämpat belysning och att även färgerna kommer mer ut(smak sak?)
    Indredning kör jag med mycket rötter bara.

    Tycker att du kan nog hitta fin discus i prisklassen 300-600kr.

    Det bästa rådet jag kan ge dig, är att läsa discus boken back to nature innan du börjar. Mycket bra bok!
    MvH Patrik

    Kommentar

    • Linda A
      Användare
      • juli 2002
      • 404

      #3
      Ursprungligen postat av discusred
      Bor du i skåne så går det bra och köra med vanligt kran vatten från början, om dina discus är svensk odlade eller tyskodlade (övriga län vet jag ej hur vattnet är). Själv har jag fast jag bor skåne lite strumpor med torv under trärötter. Sänker ph lite, du kan även köra med en strumpa med torv i ytterfiltret. Jag lägger dom under stenar för att letare att byta ut strumpan med nytt torv. Belysning kör jag inte för skarpt, tycker discus blir lugnare av lite dämpat belysning och att även färgerna kommer mer ut(smak sak?)
      Indredning kör jag med mycket rötter bara.MvH Patrik
      När du säger skåne menar du verkligen hela skåne? Jag som bor på kristianstad slätten har ju väldigt högt ph och kh. klarar discus sig utan problem i 8 i ph och 13 i kh?
      (hade det på förra stället jag bodde, lite längre på det nuvarande, 7.5 i ph och 9 i kh)

      Var bara tvungen att fråga.
      Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

      Kommentar

      • terpentin
        Användare
        • februari 2005
        • 135

        #4
        ph känner jag inte till, men dkh eller dh eller hur det nu betäcknas är om sagt 4 i enligt vattenverkets hemsida... rätt lämpligt med andra ord. ph är rätt lätt att sänka med torv och rötter.

        är lite kluven om hurivida jag ska köra ett litet ytterfilter (400l/h borde vara lagom?) eller bygga ett stort innefilter av ett pvc-rör och ett powerhead (450l/h lagom?)... med innefilter borde jag kunna få till en filtervolym på minst 2 liter (10cm diameter och 70cm långt... vet inte vad det blir men över 2 är det iaf). blir lite bökigare att komma åt när man ska rengöra men det behövs väl inte göras ofta?
        har läst att en pump som tar 2/3 av karets volym per timme är lagom, men jag tycker det låter väldigt lite. nån som vet?

        rekommendationer vad gäller filter mottages med tacksamhet
        "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

        "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Dh spelar egentligen ingen som helst roll för diskusar om du inte skall odla. Det är kh som är av intresse efterssom det är det som buffrar ph. Hör med ditt vattenverk vad de har för alkalinitet mätt i mg/l och dividera det talet med 17,36 så får du vad du har för KH.

          Vad det gäller filter så är reglen ju större desto bättre applicerbar. Jag skulle sätta en bit filtermatta över hela kortsidan och köra med någon lugnare cirkulationspump bakom. Inred karet så att du lätt kan slamsuga bottnen. Sjukdommarna som ofta drabbar diskusar beror på att de äter ur bottenslamet som till stor del består av deras egna bajs och inte på för få vattenbyten som en del tror.

          För nybörjare med så litet kar tycker jag att 5t små som får para ut sig eller ett fullvuxet par räcker. Att köpa fullvuxna djur är mycket dyrare men avsevärt lättare att sköta. Om du väljer små djur så behöver du mata mer/oftare med mer proteinrikt foder och följakligen slamsuga mer. Vuxna diskusar klarar sig bra med mat en gång om dagen, men mer är att föredra.
          MVH
          Magnus
          Senast redigerad av tropfrog; 18 oktober 2005, 11:16.

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • juni 2004
            • 851

            #6
            Linda, jag trodde att vi i skåne hade ungefär samma vatten värden. Sorry ibland blir man lite hemma blind.

            Vad jag tror är att visst kan discus vänja sig med högre ph och kh.
            Har en kompis som har högre ph och kh i sina kar. I sitt kar med vildfångade discus, så verkar dom inte trivas i vattnet. I ett annat kar så har han ett par som är odlade i Svergie, som leker och verkar trivas jättebra.

            Jag är för dålig insatt om discus trivs i dina vatten värden, här borde vara i forumet någon som har haft discus i liknade vatten värden som kan dela med sig sina erfarenheter.
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • Linda A
              Användare
              • juli 2002
              • 404

              #7
              Ursprungligen postat av discusred
              Linda, jag trodde att vi i skåne hade ungefär samma vatten värden. Sorry ibland blir man lite hemma blind.

              Vad jag tror är att visst kan discus vänja sig med högre ph och kh.
              Har en kompis som har högre ph och kh i sina kar. I sitt kar med vildfångade discus, så verkar dom inte trivas i vattnet. I ett annat kar så har han ett par som är odlade i Svergie, som leker och verkar trivas jättebra.

              Jag är för dålig insatt om discus trivs i dina vatten värden, här borde vara i forumet någon som har haft discus i liknade vatten värden som kan dela med sig sina erfarenheter.
              Mvh Patrik
              Då var det som jag trodde nästa.
              Nej jag är inte intressrad av att skaffa discus i dagsläget utan jag bara undrade mest rent allmänt.
              Om det gick att köra odlat i vilken värden som helst eller om det fanns en över gräns.
              Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

              Kommentar

              • terpentin
                Användare
                • februari 2005
                • 135

                #8
                kollade statistiken för vattenverket på deras hemsida... uppgifterna är från 2002:

                pH: 8,2
                dH: 3,3
                alkalinitet: 46
                kH: ~2,7

                (detta är i linköping om någon undrar)

                om jag sätter filtermatta... hur tjock ska den vara och hur sätter jag fast den? jag måste väl kunna ta bort den för att rengöra? ...hur ofta bör den rengöras?
                vore tacksam om någon kunde länka till ritning eller dyl. så jag får helt klart för mig hur pumphuvudet ska sitta och hur insug och dyl. ska placeras.
                "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

                "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Ursprungligen postat av terpentin
                  kollade statistiken för vattenverket på deras hemsida... uppgifterna är från 2002:

                  pH: 8,2
                  dH: 3,3
                  alkalinitet: 46
                  kH: ~2,7

                  (detta är i linköping om någon undrar)

                  om jag sätter filtermatta... hur tjock ska den vara och hur sätter jag fast den? jag måste väl kunna ta bort den för att rengöra? ...hur ofta bör den rengöras?
                  vore tacksam om någon kunde länka till ritning eller dyl. så jag får helt klart för mig hur pumphuvudet ska sitta och hur insug och dyl. ska placeras.
                  Jag använder aldrig något annat än 10 cm tjock grovporig matta. Om man har dimentionerat det rätt skall filtertvätt inta vara nödvändigt. Filtertvätt kan ge skadad bakterieflora och nitritspikar.

                  Enklaste sättet att sätta fast den är att sätta en 1 cm för stor matta mellan framrutan och bakrutan. Vill man ha mindre får man limma dit en ny skiva, tex halvvägs mellan. Pumpen sätter du bara bakom och leder ut utblåset genom mattan. Hela mattbiten fungerar då som passivt insug.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • terpentin
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 135

                    #10
                    Ursprungligen postat av tropfrog
                    Jag använder aldrig något annat än 10 cm tjock grovporig matta. Om man har dimentionerat det rätt skall filtertvätt inta vara nödvändigt. Filtertvätt kan ge skadad bakterieflora och nitritspikar.

                    Enklaste sättet att sätta fast den är att sätta en 1 cm för stor matta mellan framrutan och bakrutan. Vill man ha mindre får man limma dit en ny skiva, tex halvvägs mellan. Pumpen sätter du bara bakom och leder ut utblåset genom mattan. Hela mattbiten fungerar då som passivt insug.
                    MVH
                    Magnus
                    nu börjar förståelsen infinna sig lite smått. dock undrar jag om jag ska sätta på nåt perforerat rör eller liknande på pumphuvudet eller om jag bara ska köra ett pumphuvud typ aquaclear powerhead med en filtermatta framför? kanske lämpligt att fixa med utblåset så att vattnet blir så lugnt som möjligt?
                    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

                    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • juli 2003
                      • 1827

                      #11
                      Helt rätt tänkt!
                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      Arbetssätt...