Pansarmal odling och regnvatten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • demasoni
    Användare
    • april 2002
    • 163

    Pansarmal odling och regnvatten!

    Hej!!!
    Jag håller på att görsöka få lek på corydoras schwartzi och jag undrar om det skulle vara giftigt att samla in regnvatten i centrala Lund? Kom gärna med egna erfarenheter och tips.
    MVH Filip

    tropheus chimba
    Fuelleborni Katale
  • Anette
    Användare
    • april 2002
    • 178

    #2
    Hej Filip!

    Regnvatten tar ju med sig luftens föroreningar på vägen ner. I synnerhet svavlet som finns över tätorter.
    Om du ska samla regnvatten ska du INTE göra det under små, korta skurar. Vänta istället tills det har regnat mycket under en längre period och samla då istället.

    Anette

    Kommentar

    • demasoni
      Användare
      • april 2002
      • 163

      #3
      Hej!
      Jag har redan sammlat in regn vatten som står i en tunna med torv, tror ni firrarna dör om man häller i det??
      MVH Filip

      tropheus chimba
      Fuelleborni Katale

      Kommentar

      • Durin

        #4
        Det berorpå hur du samlat in vattnet. Om du tagit vattnet från ett stuprör skulle i alla fall inte jag använda det. Särskilt inte om taket är ett koppartak, då du får väldigt mycket koppar i vattnet. Dessutom samlas allehanda föroreningar på taket, som sen sköljs ut i kontakt med regnvattnet och ned i din tunna. Har du bara ställt ut en tunna som detsedan bara regnar i, får du ett renare vatten, men givetvis inga mängder.

        Patrik

        Kommentar

        Arbetssätt...