Tips på nya ciklider sökes (till 375l)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    Användare
    • oktober 2005
    • 98

    Tips på nya ciklider sökes (till 375l)

    Vi har ett 375liters och har för tillfället en stor grupp Golden, 7 botior och ett par ancistrus.

    Golden gruppen är "för stor" (ca 8-9 vuxna och 6-7 juniorer av olika ålder) och vi vill decimera den till en mera lagom grupp.
    Jag skulle uppskatta förslag på en bra fördelning av arter som passar i vårt akvarium.

    Vi har blästersand till ca 80% av botten och på 20% har vi engelskt grus och där står växterna.

    Bifoga gärna länkar till ert akvarium i samma storlek. Behöver även inredningstips

    Tack på förhand
  • Björkis
    Användare
    • februari 2004
    • 59

    #2
    Ciklider

    Först en bild: http://www.ciklid.se/medlemsbilder_v...ld.asp?NR=1555
    Arter: Golden, Saulosi 2+3, Aulunocara Röd Rubin 1+2, Röd zebra (OB/MC) 1+2, Ahli 2+0.
    Vad du ska ha är ditt beslut ingen annans! Denna kombination funkar hos mig,ska dock byta ut Ahli mot något annat. Tycker Ahlina är lite "mesiga" (kanske lite litet kar?).
    -"Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter" Arne Anka

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Gruppen är absolut inte för stor, tvärtom, mbuna älskar att vara många i samma grupp. Du kan ha cirka 30-35 normalstora malawiciklider i ett 375, så du har ju lätt plats med kanske två till arter med 8-10 fiskar i varje och kanske nån med bara 1+3 eller så. Botiorna tycker jag väl personligen att du skall göra dig av med.

      Vilka du köper spelar ingen roll, men undvik arter inom samma släkte. (Golden är en Labidochromis). Skaffa dig någon Metriaclima (Kanske M. estherae) och någon aulonocaravariant kanske A. stuartgranti eller varför inte någon Copadichromis, kanske C. azureus.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • ciklidis
        Användare
        • oktober 2005
        • 98

        #4
        Jag tänkte försöka hitta nya hem åt de små och en hane.
        De små är från de nuvarande golden jag har så det kanske finns risk för inavel??

        Botiorna är barnens fiskar så de försvinner nog inte
        Fast jag gillar dem också för de håller botten ren och fin.

        Jag har sett ett par superfina Aulonocaror som jag är sugen på men måste bestämma mig. Ena varianten var VF och lite dyr för oss. Men supersnygg

        tack för hjälpen

        Kommentar

        Arbetssätt...