Tropheus med varandra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    Tropheus med varandra?

    Går det ha Tropheus "ikola" tillsammans med Tropheus "pemba"? Nu vet jag att det är stor korsningsrisk men det är väl inte större korsningsrisk än några andra Tropheus-grupper?


    Mvh/ BB
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Det är definitivt större korsningsrik än andra troffegrupper eftersom båda arter har svart grundfärg. Detta + att dåligt färgande individer av båda arter ser likadana utgör att jag ej skulle göra det.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Ja det har du rätt i men det skulle vara en väldigt fin kombination, jag får tänka ett till tag på detta.

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        Det kanske är en snygg kombination på papperet men det kan bli så att pemban eller kejsaren dominerar över alla andra. Dvs att ena artens dominante hanne tar över helt och den andra betraktas som underlägsna individer av samma art.

        satsa på något som fungerar bättre, t.e.x. ikola och moliro, bärnsten och duboisi eller röd regnbåge + pemba
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #5
          Ja fast problemet är att jag tror jag kan få tag på Pemba och Duboisi i Kalmar och dubbar har jag redan i lokalen, så då återstår bara pemba. Moliro finns 2 gubbar som har men ingen odlar på dem. Skulle det gå att ha körsbärsmoori tillsammans med ikola?

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Svar nej! Risken för korsning är mycket stor. Jag har sett korsningar mellan ikolas och bulu point tidigare så det är inget jag skulle rekomendera.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              ha inte fiskar med samma grundfärg tillsamans, en enkel regel. ha em i så fall i två olika akvarium om du vill ha båda arterna.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Mangan
                Användare
                • november 2003
                • 86

                #8
                Blanda aldrig två grupper från samma släkte om du skall blanda utan ha tex en moorii variant och en black variant. Detta minimerar risken för korsningar men det kan ändå hända.
                Mvh
                Mangan

                Kommentar

                Arbetssätt...