Grövre slang

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Grövre slang

    Det här kanske är världens mest korkade fråga men...skit samma

    Jag har länge kört med en slang, modell trädgård för att fixa vattenbytena i mina kar. Jag börjar dock tröttna på att det tar sån tid att tömma de större burkarna så jag har börjat se mig omkring efter en bättre lösning.
    Problem nr 1.
    Jag har en koppling som passar till duschen på min nuvarande slang. Kan jag använda denna om jag byter till en grövre slang på något sätt. Vid första anblick verkar det ju som att det inte går att skruva på en alltför grov slang på dessa gardenagrejer än "standard-trädgårdsslang-dimensionen". Går det att lösa? Man måste ju kunna koppla slangen till kranen....

    Problem nr 2.
    Det verkar det vara svårt att hitta några grövre slangar till några vettiga priser. Nån som har några tips på var man hittar grövre slang riktigt billigt? Har kollat granngården, claes O, diverse byggmaterielfirmor osv. Bra slangar verkar ju gå på +30:-/m. För en student låter det som många nudelpaket men det kanske är vad man får räkna med??
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • Micke Lövberg
    Användare
    • februari 2004
    • 349

    #2
    Vanligaste trädgårdsslangsmåttet är 1/2" = 12,7mm.Gardena har även kopplingar som är 3/4" =19mm.Dock måste Du ju byta slanganslutningen som en god akvaristisk vän( =jag) skickar till dig utan kostnad.Maila mig Din adress så löser jag det, om Ditt intresse fiinns.
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika

    Kommentar

    • Peter_F
      Användare
      • januari 2004
      • 172

      #3
      Silvan har 1" slangar som inte är tokdyra. Kommer dock inte ihåg priset. Till avtappning behövs väl inte Gardenakopplingar?
      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Med 3/4 slang trädgårdsslang (biltema) går det undan (tillräckligt... nästan väl fort i de mindre karen)... lagom så man hinner vifta undan lite alger osså!
        Anders L

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • januari 2005
          • 373

          #5
          Ursprungligen postat av small
          Vanligaste trädgårdsslangsmåttet är 1/2" = 12,7mm.Gardena har även kopplingar som är 3/4" =19mm.Dock måste Du ju byta slanganslutningen som en god akvaristisk vän( =jag) skickar till dig utan kostnad.Maila mig Din adress så löser jag det, om Ditt intresse fiinns.
          Oj, va generöst
          kolla PM!
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • aquanord
            Användare
            • januari 2005
            • 373

            #6
            Ursprungligen postat av Peter_F
            Silvan har 1" slangar som inte är tokdyra. Kommer dock inte ihåg priset. Till avtappning behövs väl inte Gardenakopplingar?
            Kanke inte? Men jag tycker det är enkelt att kunna använda samma slang att fylla med igen, och sen är det enkelt att få igång häver genom att spola in vatten i slangen.
            Eller finns det nåt annat enkelt sätt?
            simma lungt...
            ------------------------
            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
            Umeå akvarieförening
            ------------------------

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • mars 2003
              • 3740

              #7
              Ursprungligen postat av moori
              Kanke inte? Men jag tycker det är enkelt att kunna använda samma slang att fylla med igen, och sen är det enkelt att få igång häver genom att spola in vatten i slangen.
              Eller finns det nåt annat enkelt sätt?
              Precis så gör jag... en stora colaflaska utan botten i ena änden... enkelt att start häverten med att skopa upp å låta rinna ner i slangen (visst kan man fylla med kran, men det är enklare att ha den i avloppet vid start). Sen flytta avloppsänden med gardena koppling till kran och fylla på (colaflaskan gör nu att slangen inte glider ur). När karet är fyllt... flytta flaskan till nästa kar, lossa gardenakoopling och stoppa ner i avloppet (häverten är ju igångsatt).
              Anders L

              Kommentar

              • PowerMerca
                Användare
                • mars 2005
                • 173

                #8
                biltema har transparetn 1" slang 10 meter för 79kr. Sen måste man skaffa några nipplar i metall som går att sätt dit med ett par slangklämmor. Jag rekomenderar också någon form av reglage i akvarieänden på slangen.

                Kommentar

                • aquanord
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 373

                  #9
                  Tack för tipset! Synd att biltema inte letat sig upp till Umeå än. Går ju iofs beställa på postorder också
                  simma lungt...
                  ------------------------
                  www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                  Umeå akvarieförening
                  ------------------------

                  Kommentar

                  • roccster
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 583

                    #10
                    Nu var jag bra nära att dra igång ett hyfsat oseriöst svar på denna topicen. Men även om det är fredag så låter jag bli, det är svårt men jag låter bli för att inte avskräcka de ev. nyankomna medlemmarna.

                    Hujedamig, vad svårt det är...
                    MVH

                    / Richard
                    http://www.ornemark.com

                    Kommentar

                    • Micke Lövberg
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 349

                      #11
                      Såja,låt det komma bara..........;-)
                      375L Malawi
                      112L Tanganyika
                      90L Tanganyikayngel
                      45L Tanganyika

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • september 2005
                        • 1250

                        #12
                        Är du inne på 4 sekundersteorin Roccster? []
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        • Dr.Atra
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 42

                          #13
                          Jula kränger både 3/4 " och 1" slang till ett inte alltför otrevligt pris, de finns här i Luleå så jag antar att de har butik i Umeå också.
                          "What is not done, cannot be undone."



                          Matti Nykänen

                          Kommentar

                          • aquanord
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 373

                            #14
                            Tack för tipset ...men nej, de finns faktiskt inte här
                            Av nån anledning verkar inte de intressanta butikerna etablera sig i Umeå trots att det är norrlands "huvudstad"....
                            IKEA har väl varit på G i 100 år känns det som men det blir aldrig nåt. 25 mil till närmaste IKEA suger.
                            simma lungt...
                            ------------------------
                            www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                            Umeå akvarieförening
                            ------------------------

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              jag kör en 35 mm slang gjord för dammar med en halv petflaska som slamsugare på. sen har jag en annan slang för påfyllning. kolla på granngården.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...