Pelvicachromis ID ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pär J.
    Användare
    • april 2002
    • 219

    #16
    Såg denna firre på AquaBid.com för första gången, färgran för att vara Tilapia. Kosntigt nog att man inte sett/hört mer om denna då gissningsvis de brukar vara rätt produktiva.

    Ang. Anton Lamboj och Ciklidstämman finns det mer info om denna begivenhet?

    /Pär

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #17
      Ursprungligen postat av Pär J.
      Ang. Anton Lamboj och Ciklidstämman finns det mer info om denna begivenhet?/Pär
      Det som är klart än så länge är att Ciklidstämman kommer att hållas på Universeum i Göteborg den 1-2/4 2006. Färdiga föredragshållare är än så länge Anton Lamboj och Andreas Spreinat, några ytterliggare kommer att tillkomma. Mer information kommer efterhand här på ciklid.se och i Ciklidbladet.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #18
        Ursprungligen postat av Micke
        Det fanns en artikel om Pelvicachromis från Guinea i senaste numret av Cichlid News, där var P. sp "blue fin" med. Det var Anton Lamboj som hade skrivit artikeln och han kommer ju som föredragshållare på Ciklidstämman så vi får be honom reda ut frågan där.
        #############
        Ok! Bra jobbat Micke! Nu vet jag hur det förhåller sig emellan "sp.golden" och "sp. blue fin"
        Först; blue-fin syftar på den neonfärgade ryggfenan, som på hanen i Cichlid news.
        Eftersom det inte fanns en bild på blue-fin honan så gissar jag att den är mycket lik sp.golden honorna; dvs också har en neonblå ryggfena med en svart fläck nära stjärtfenan. Hanarna hos sp.golden saknar den starkt markerade neonblåa färgen på ryggfenan men är i övrigt så mycket lik att det bör handla om samma art.
        Hälsn. Mr.Fish
        ########
        Jo jag glömde att berätta att sp.blue-fin bla. importerats till Tyskland nyligen(kanske högst 3
        mån. sedan) Om någon vet om den också hittat till Sverige vore det trevligt att veta.
        Senast redigerad av Mr.Fish; 08 november 2005, 23:51.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Stefan,
          det har funnits ett bra gäng kanonfina Västafrikanska ciklider i butikerna rätt länge. Just varianterna av P. taeniatus är attans läckra. Kul också att det faktiskt börjat synas en del mer ovanliga Nannochromis i butikerna i Sverige. sp Golden och sp Blue fin var dock nya även för mig, men numera står de på inköpslistan...

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Pär J.
            Användare
            • april 2002
            • 219

            #20
            Är Imazos P. sp "Golden" lik men inte lika blå (hanen) som P. sp "bluefin"?
            "Bluefin" har inte importerats till Sverige men USA och Tyskland.

            Imazos P. (cf) roloffi är en tredje fisk som har likheter med ovanstående?

            Vore kul att se bilder på spec "Golden" bra som dåliga.

            Mvh Pär

            Kommentar

            • Bjarne Sætrang
              Användare
              • oktober 2003
              • 167

              #21
              P. taeniatus sp. "Blue fin": http://www.apistogramma.com/cms/Pelv..._sp._Blue_Fin/

              Mvh Bjarne
              www.aquadigital.net

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • maj 2004
                • 1403

                #22
                Ursprungligen postat av Bjarne Sætrang
                ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
                Bjarne! Detta är den bild på A.com, som jag opposerade emot från början. Bilden är en EXAKT bild på en sp.golden(=Jag garanterar det!). Bilden som Micke nystade fram är däremot vad jag själv
                skulle vilja kalla en "sp.blue-fin! Mr.Fish
                ############
                Senasteinsider info.) AkvarieLagret i Stockholm kanske får hem några par sp.blue-fin inom några veckor!
                Senast redigerad av Mr.Fish; 09 november 2005, 23:07.

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #23
                  Ursprungligen postat av Pär J.
                  Är Imazos P. sp "Golden" lik men inte lika blå (hanen) som P. sp "bluefin"?
                  "Bluefin" har inte importerats till Sverige men USA och Tyskland.

                  Imazos P. (cf) roloffi är en tredje fisk som har likheter med ovanstående?

                  Vore kul att se bilder på spec "Golden" bra som dåliga.

                  Mvh Pär
                  ##################
                  Nej Pär , de importerade P.roloffi, som jag från början trodde att diskussionen handlade om
                  har inte numera med ämnet att göra. Men de är fortfarande inte "vanliga" roloffi, samt att
                  är ursnygga(inte i klass med blue-fin) men helt ok; om man är van med taeniatusars look=
                  underbara ciklider!

                  Kommentar

                  • Pär J.
                    Användare
                    • april 2002
                    • 219

                    #24
                    Fiskarna på bolderna är väldigt lika. Framsidan på Cichlid News något blåare, men teckning och form likvärdig.

                    Editor på Cichlid News är Ariel Bornstein som tillika har tagit bilderna på de som visas på Apistogramma.com. Möjligen är det samma fisk fast mer utfärgad (bättre fotad/blixt)?

                    http://www.cichlidnews.com/ ->current issue
                    http://www.blackwaterfish.com/guinea.htm (Ariel Bornsteins hemsida)


                    Jag kontaktar Ariel om saken.

                    Mvh Pär

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 1403

                      #25
                      "Möjligen är det samma fisk fast mer utfärgad (bättre fotad/blixt)?"
                      #######
                      Jag håller med om att bilderna på A.com är kassa(inte skärpan i sig); men just därför att
                      hanarna är så bleka,så kan det likväl vara en sp.golden. Den enda tydliga skillnad, som jag
                      kan peka på emellan sp.golden o sp.blue-fin; är just en tydligt blåmarkerad ryggfena på
                      sp. blue-fin. Jag har ju sp.golden själv och dessa saknar en klar blå färg på ryggfenan hos hanarna. Men som jag tidigare nämnt så är färgmorpherna otroligt lika. Nästan så lika att det skulle kunna handla om samma fångstställe med naturliga färgskillnader. En hypotes är att man medvetet sorterat ut hannar med den klart blåa färgen på ryggfenan, vad vet jag??
                      Men om så är fallet skulle sp.g... o sp.b.... vara samma fisk, men med två olika handelsnamn. Vi får se, jag kommer att införskaffa några djur med handelsnamnet sp."bluefin"
                      Och då man har dem sida vid sida blir det mycket enklare att studera ev. skillnader emellan
                      dem.

                      Kommentar

                      • Pär J.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 219

                        #26
                        Jag fick svar från Areil och han har samma fisk som Anton Lamboj (fisken på Cichlid News och Blackwater/Apsitogramma.com är samma "art").

                        "I think the photo in Cichlid News is maybe too blue in color - maybe from the printing/editing process."

                        Det verkar också som det mest är honorna som har denna tydliga blå markering på fenorna, gäller detta för era "golden" också?

                        "Golden" är ju ett säljande namn på en fisk som är obeskriven.

                        Mvh Pär

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 1403

                          #27
                          Vet denne Areil om sp.golden? Är det så att de redan har haft denna dialog , om sp.golden &
                          sp.bluefin på A.com? Har man redan konstaterat att sp.bluefin & sp.golden är samma färgmorph?
                          "Det verkar också som det mest är honorna som har denna tydliga blå markering på fenorna, gäller detta för era "golden" också?" Läs tråden Pär ;-) Yes de har neonblåa ryggfenor med en svart punkt i slutet av fenan. Hälsn. Mr.fish

                          Kommentar

                          • Stig H

                            #28
                            Hei igjen

                            Har i dag fått frittsvømmende yngel av Sp Golden. Disse er veldig små og nesten helt hvite, mangler de typiske svarte stripene som på de andre Pelvicachromis artenes yngel.
                            Kan ikke telle mer en ca 12-15 stk.
                            Jeg har to par i en 340 liter med Ph 7,0 og Kh ca 3.

                            Hunnen gravde under en skiferhelle og en kokkoshule, men jeg hvet ikke vilken som eggene ble lagt i.

                            Blir spennende og se om noen av disse kommer til og klare seg i selskapskaret sammen med Tiger barber, P.Denisonii og kardinaltetra

                            Kan bekrefte det som Mr Fish sier om fargenyansene på Golden og Blue Fin. Bildene som er på Apistogramma.com er helt like på mine Sp Golden.
                            Hunnene er litt mer bugunderfarget men ellers helt like.

                            Mvh Stig H

                            Kommentar

                            • Mr.Fish
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 1403

                              #29
                              Mycket roligt att höra Stig -Grattis ! Jag har också satt mina fyra djur på lek. Ett par
                              har redan bildats, så jag rapporterar när/ om de leker de också.

                              Angående detta :"I think the photo in Cichlid News is maybe too blue in color - maybe from the printing/editing process." Skall man tolka detta som om det handlar om samma fiskar eller om dess systrar o bröder, som också hade oturen att bli fångade i bäcken; på samma ställe ? Hälsn. Mr. Fish

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                #30
                                Det fanns bilder på normalfärgade "blue fin" i CN-artikeln och dom var mer gula än blå.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...