Grummel i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Grummel i karet

    Har problem med grummel partiklar i vattnet som färgar det gul/grönt började för nån vecka sedan gjorde ett par duktiga vattenbyten utan att det blev något speciellt bättre. tänkte då jag väntar o ser men det blir bara mer. man ser inte bakrutan så skymd är sikten =/ ska byta vatten nu igen vad är max man kan tömma?
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Det kan vara frågan om infusorier, små encelliga djur av något slag. Dessa brukar försvinna av sig själva med tiden, och vattenbyten har inte hjälpt då jag haft dem på besök iallafall.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #3
      Jag tror inte det är infusorier om det är gul/grönt. Infusorierna färgar vattnet mjölkaktigt/vitt/ljusgrått. I vilket fall som helst, vare sig det handlar om infusorier eller svävalger, så blir du av med dem genom att släcka och täcka för karet en vecka eller så. Efter det byter du mycket vatten och då brukar de försvinna. Är det alger krävs ofta total mörkläggning då de kan leva även vid mycket små mängder ljus.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        ja fiskarna verkar inte lida av det ialf har flera tuggande honor i karet, trodde först det var nån hanne som gick o droppa he he
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • juni 2005
          • 1103

          #5
          ska testa o mörklägga en vecka Då det mycket väl kan vara alger eller nått liknande
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Det är ingen höjdare att mata under tiden du mörklägger heller. Om du inte har yngel i karet klarar fiskarna det utan större problem. Du behöver ju inte köra en hel vecka, utan kanske 4-5 dagar.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Peter_F
              Användare
              • januari 2004
              • 172

              #7
              Peckers: Du har inte tillgång till ett UVC-filter? Funkar mot allt...(nästan iallafall)
              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • juni 2005
                • 1103

                #8
                Nej tyvärr har inte det =/ Kör det mörklagt till på Måndag sen kör jag bara ljuset på en 5tim om dagen så får vi se om det hjälper. har byt ca 80% vatten idag och det ser ju bättre ut.
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  5 timmar om dagen? Nehneh. Du förstår inte, du måste mörklägga nästan helt, hela dygnet om du vill bli av med det. Om det är alger överlever de ganska lätt bara det sipprar in lite ljus från rummet. 5 timmar är mer än vad jag har mina kar tända en vanlig dag.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #10
                    Klart jag ska ha det släkt dygnet runt men sedan kommer jag köra bara ett rör tänt i 5 tim om dagen från måndag då har det stått mörkt 4 dagar. Kanske missa du det jag skrev ovan?

                    Kopierat och inklistrat ovanifrån

                    Kör det mörklagt till på Måndag sen kör jag bara ljuset på en 5tim om dagen
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #11
                      Ah ok Din plan låter bra...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • december 2004
                        • 1324

                        #12
                        Kan inte infusorier vara lite gulgröna ändå? Jag tycker mig ha sett drabbade kar som där det möjligtvis får hållas med om att det är små mikrodjur, men där dom är så fulla av klorofyll att dom ändå färgar vattnet åt det hållet. Ofta menar man ju såna där matade infusorier som discusfolk ger till yngel på mjölkpulver eller den gamla klassiska äggulan. Jag tänker mer på den man förr framkallade med hö eller bananskal men nu får p g a av för mycket lyse m h a växtakvarium eller liknande.

                        Kommentar

                        • Kalle-Maja
                          Användare
                          • december 2004
                          • 1324

                          #13
                          Tror som sagt att det är djur och tycker därför släckning är väl dramatiskt. Förmodligen har du uppnått optimal temperatur och näringsbalans åt dina oönskade medinnevånare. Sänk temperaturen tre grader och minska näringstillförseln (men tänk på att du har önskade medinnevånare oxå) så blir du av med inkräktarna.

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • juli 2002
                            • 5395

                            #14
                            Ah, men infusorier försvinner också på 3 dagar om man släcker. Jag har haft det vid ett flertal tillfällen och 3-4 dygn med mörker gör susen.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Det finns en variant av infusiondjur som färgar vattnet grönt som är ganska vanlig. Att byta vatten är det sämsta du kan göra för då triggar du dom ännu mer. Vanligast är att man får detta i relativt nystartade system där man gått lite för fort fram och inte respekterat tiden kvävecyckeln behöver för börja fungera. Jag har alldrig sett ett inkört system drabbas av infusiondjur, men det kanske har hänt =) Det absolut bästa sättet att få bort dom på är med hjälp av ett uv filter men som Zaphi säger så funkar det med mörkläggning med men har man otur o missar en springa kan det ta lång tid.
                              Senast redigerad av deelay; 15 oktober 2005, 03:36.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...