Alkottar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    Alkottar

    Hur är det med alkottar egentligen, kan man ta in dem och använda dem nu.
    Eller skall man vänta till på våren.

    Hittade några när jag var ute och gick på lunchen?

    Någon som provat och sett effekt av dem i ett sydamerika kar..
    Hur många /mkt behövs för 540liters?
  • wofflan
    NCS Medlem
    • september 2003
    • 660

    #2
    så länge de är torra och bruna är det ok, har för mig att när de är gröna så skall de vara giftiga
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • Johan1
      Användare
      • maj 2002
      • 390

      #3
      Alla snackar som alkottar som den optimala lösning. Alkottar är bra om man skall leka tetror. För stora volymer av torvatten 500l/vecka är alkottar värdelöst. Då skall man använda torvhink eller torvbomb jag har båda lösningarna. Eklöv i stora volymer är även bra men då 30 liter löv per 250 liter vatten typ... Titta på dessa länkar...


      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

      Kommentar

      • matt.is
        Användare
        • september 2003
        • 386

        #4
        Johan1: Jarinen verkar i varje fall tycka att det är bra:

        --------------------------------------------------------------



        "Har slängt i en näve alkottar i både 540 och 200 och det gör verkligen verkan, även med så lite. Sedan hade akvarievalvet här i norrköping fått in torkade löv från amazonas, stora som dasslock, så jag köpte ett gäng. I 200 gör de sig bra men i 540 får jag se hur det blir, Uaruna slet sönder det första lövet jag kastade i.

        Uaruna fattar än idag inte varför alkottarna inte går att äta, de försöker tugga på dom o vaktar dom som om de vore guldklimpar .

        Skall fota lite framgent här, nu när man har riktigt sunkiga svartvattenbiotoper.
        "
        --------------------------------------------------------------

        Det här med "Liknande ämnen" längst ner på forumsidan var kanon = BRA FORUM!!!

        Skulle vara kul o veta om Jarinen fortfarande uppskattar Alkottar

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #5
          Hej,

          jag var ute efter att enbart färga vattnet och det är det verkligen bra på, jag vet inte i vilken mån de påverkar ph. Jag har lagt ned tankarna med att preparera vattnet i och med att jag byter rätt mycket vatten löpande i de kar jag skulle vilja ha svartvatten i. Gäller det färgning av vattnet så är alkottar kanon. I vissa kar med typ tetror och långa intervaller med vattenbytena så är det säkerligen den bästa lösningen, annars lakas även kottarna ur väldigt fort och måste kontinuerligt bytas/fyllas på.
          Har en stor kasse med kottar på lager och så har jag hittat stället där tillgången på kottar är i stort obegränsad ; )

          Kommer inte ihåg om det var här eller på zoopet, troligen zoopet som någon gjorde en mer eller mindre vetenskaplig research av kottarnas effekt på vattnet, det gjordes i dricksglas och illustrerade färgningen med bilder och ph mättes vid exakta tidsintervaller osså vidare. Gör en sök på zoopet på alkottar.


          *edit* hittade länken: http://zoopet.com/forum/showthread.p...light=alkottar




          Mvh Jari
          Senast redigerad av jarinen; 14 oktober 2005, 10:59.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Precis som med torv är det olika kvalisort på alkottarna. Stämmer helt klart att de ska tas när de är "överblommade" och bruna. De gröna är giftiga. Går överhuvudtaget inte att ge några rekommendationer vare sig när det gäller torv eller alkottar - en del är bra, andra är dåliga. En del torv/kottar färgar bara vattnet, en del torv/kottar färgar lite men ger en attans skjuts på vattenvärdena. En del gör både och eller nästan ingetdera. Har testat flera olika varianter, och det enklaste jag kommit på är att testa - lägg torv/kottar från samma "batch" i ett dricksglas med kranvatten och MÄT vad som händer. Genomlufta sedan vattnet från dricksglaset ordentligt och mät igen - har vattenvärdena inte ändrat sig är det "good stuff". Genom detta kan man även få en uppfattning om hur mycket man behöver stoppa ner i karet för att få effekt.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • matt.is
              Användare
              • september 2003
              • 386

              #7
              Vet inte om det är något sammanträffande (troligtvis inte) - men mina Apistogramma Steindachneri lekte dagen efter jag stoppat i alkottarna. Honan ligger nu på rom.

              Kommentar

              Arbetssätt...