Rostratus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Rostratus

    Släppte i 4 stycken förra veckan. Svårt att se kön på de små rackarna, de är runt 7-8 cm. En av dom har dock intagit en mörkare nyans så jag misstänker att det är en hane. Det verkar dock som att han inte vill ha någon som helst kontakt med de andra 3. Han jagar bort dom så fort de kommer i närheten och håller sig hela tiden för sig själv.

    Jag misstänker att det är ytterligare en hanne eftersom den mörkare (förmodade hannen) och en av de andra 3 liplockar lite då och då. Kan man se kön på ryggfena/analfenan? Är den lite mörkare på hannen? Det är den enda skillnad som jag kan se.

    Jag vet att rovisar inte är så snälla mot honorna men liplocking mellan hona och hanne verkar ju lite suspekt... (?)

    Någon som har en aning, skulle ju vara skönt att slippa ha 2 Rostratus hannar i samma kar!


    Mvh Erik
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Just Fossorochromis rostratus verkar vara en luring när det gäller uppvaktande av honor. Min hane visar åtminstone aldrig något vidare intresse för sina honor förutom just vid lektillfällena.

    Könsskillnad är inte lätt att se på fenor och färg förrän de kommer upp mot 12-15 cm då hanarnas ryggfenor sätter igång att växa till sig och bli spetsigare. En hane kan dessutom vara precis lika "färglös" som honorna om han inte har anledning att glänsa. Därav tycker jag snarare att det är en fördel att ha mer än en hane. Själv sålde jag halva min grupp vilket jag ångrar surt nu då min hane aldrig visar någon färg längre. De verkar heller inte speciellt aggressiva mot varandra, och får de dessutom växa upp ihop i ett lagom stort kar tror jag inte det blir några problem alls.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jag har dom i mitt 1225 liters akvarium. De går med Champisar och Macrostoma.

      Det funkar alltså med fler hannar även när de vuxit till sig? Rostratus är kanske inte den mest aggresiva av de sorter som går i det karet men revirstrider borde väl uppstå när de blir könsmogna tycker man (?).

      Det jag har sett är att en av dom som sagt är väldigt mycket mörkare i färgen än de andra. I vissa lägen nästan svart. Rygg- och analfenan ser ut att vara svarta.

      Tyvärr har jag fått erkänna för mig själv efter att ha hoppats in i det sista att den mindre Macrostoman är en hane. Vad jag har kunnat se på de bilder jag fått tag på så har inte honan några äggfläckar alls, men det kan antagligen skilja sig mellan olika populationer. Tyvärr ser det ut som att min har lite väl många äggfläckar... När det gäller Macrostoma så har jag hört att två hannar inte funkar så bra. Så nu har jag ingen hona till min stora hanne (ca 20 cm) som har börjat färga ut fint. Tips på vart man kan få tag på bra exemplar i lite större storlek emottages tacksamt! (bor i Sthlm men kan tänka mig åka en sväng)

      Mvh Erik

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Rostratus är ju ingen rovciklid i den bemärkelsen att den jagar fisk. Den är snarare sand-silare som tuggar i sig de smådjur som kan tänkas leva i sanden.

        Mina rostratus slogs aldrig så länge jag hade två hanar, så risken ser jag som ganska liten att det skulle bli katastrof. Däremot kommer dina övriga fiskar garanterat att spöa upp sina rivaler ganska illa förr eller senare. Jag testade ett kort ögonblick att ha två vuxna champsochromis i ett 3-meterskar, men det tog inte många minuter innan jag fick plocka upp den ena.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Tony, hur många Rostratus hade du i din grupp innan du gjorde dig av med hälften? Jag kanske ska försöka få tag i fler honor? Men du kanske har lite större kar?

          Mvh Erik

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Jag hade 2+8 eller något i den stilen. Jag sålde av en hel del och sparade 1+2 (min idiot!). När jag hade alla gick de i ett 1000-liters kar, 290cm långt och 70cm djupt, så de hade ju lite yta att röra sig på. Då färgade båda hanarna, den ena max och den andra lite smått. Nu när den största av dem går själv färgar han inte alls vilket är lite trist.
            Tony Englund

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ja det var ju inte så kul!

              Mitt kar är 250 x 70 x 70. Min plan var att ha 3 arter och 4 individer av varje art. Jag hade tänkt mig 1+3 men det har ju inte börjat så bra!

              Just nu har jag Champsochromis Carleus 2+4 (tror jag, kan möjligtvis finnas 1 hane till)
              Macrostoma 2+0 (den mindre får gå kvar i 500 literskaret)
              Fossorochromis Rostratus 2+2 (?)

              Det kommer förmodligen gå åt h-vete med Chamsisarna men det får lösa sig på det naturliga sättet. Honor till Macrostoman verkar knappast växa på träd... inte i potatislandet heller.

              Möjligen att jag skulle kunna hälla ner fler Rostratus... vad tycker du Tony?

              Mvh Erik

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Fler rostratus bara att kasta i

                Precis som du säger är det snudd på omöjligt att få tag på "lösa" honor till i princip alla rovmalawi. Anledningen till detta borde ju vara att ingen kan ha mer än en hane, men gärna massor av honor. Om du har lite is i magen och annonserar titt som tätt kan du ju ha turen att tjäna på någon annans otur, dvs att deras enda hane stryker med. Det som talar emot det är ju att honorna ofta pressas ganska hårt av hanarnas uppvaktning, och är man inte med och kan låta honorna vila upp sig med jämna mellanrum är risken stor att de till slut kastar in handduken.
                Tony Englund

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  När du säger "låta honorna vila upp sig" menar du då att man flyttar hannen eller honorna till ett annat kar?

                  Chansen att få tag på "lösa" honor är ju som sagt inte stor. Sen är det ju inte busenkelt att könsbestämma de små liven heller. Större exemplar kostar ju skjortan om man ens får tag på något... buhuuu... Nu känns det ännu mer surt att honan som var i par med min stora hanne lämnade in efter en vecka!

                  Jag får helt enkelt packa ner kastnätet och åka ner till sjön...


                  Mvh Erik

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Tillägg...

                    Om någon skulle bli av med sin hanne så är det ju ingen risk för den personen att köpa en ny och slänga i... skulle det visa sig att det är ytterligare en hona så är ju inte det något problem direkt...


                    Mvh Erik

                    Kommentar

                    • Tony
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4594

                      #11
                      Det eviga dilemmat. Jag har två Dimidochromis strigatus-honor som vart utan hane i över ett år, så hanar är inte heller lätt att få tag på ibland..
                      Tony Englund

                      Kommentar

                      • m[A]use^
                        Användare
                        • december 2005
                        • 909

                        #12
                        Kom hem med en grupp 1+3 idag F.rostratus! Hanen har redan börjat färga, storlek ca 12-13cm. Han är riktigt grön/blå metallic i ansiktet! Får hoppas att den gruppen kommer att funka. En hona ruvar redan.

                        Tyckte det va så fin kvalite på gruppen så jag kunde inte låta bli å köpa dom. Blev inte mindre besviken när jag släppte i dom i karet här hemma. Ett 720 med en uppsjö av malawi! Ska sorteras en del i mitt kar när vår lokal är klar.

                        Rostratus är en riktigt fin malawi! Gillar den skarpt! Har spanat in den under en lång period men inte hittat några riktigt fina exemplar förrän idag! Slänger upp bilder lite senare, har ingen kamera för tillfället. Sålde precis vår eos350D.
                        Min zoon
                        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                        http://www.malawifreaks.se/forum

                        Kommentar

                        • m[A]use^
                          Användare
                          • december 2005
                          • 909

                          #13
                          Någon som har en sjyst bild på hur bra kvalite på en rostratus ser ut? Vore nice så jag har lite referenser att utgå ifrån! Ska lägga upp min här sen när vi kan ta bilder igen. Får ni säga vad ni tycker!
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

                          Kommentar

                          • m[A]use^
                            Användare
                            • december 2005
                            • 909

                            #14
                            Här kommer en relativt rädd rostratus hane. Tyvärr inte utfärgad som han brukar va. Men någon som ser om det finns potential utifrån bilden? Själv tycker ja han ser snygg ut när han färgar. Får mkt blått o grönt i ansiktet. Blir generellt mkt mörkare på kroppen oxå! Underkäken blir helt svart...
                            Min zoon
                            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                            http://www.malawifreaks.se/forum

                            Kommentar

                            Arbetssätt...