Hjälp med foton till artregistret

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    Hjälp med foton till artregistret

    Som ni säkert har sett så är artregistret här på ciklid.se ombyggt. Nu återstår ett digert arbete med att lägga in information och foton. Jag startar därför denna tråd för att få in foton till registret. Har du foton som du vill bidra med lägger du in dem i denna tråd, genom att lägga in fotona här ger du NCS rätt att använda dem i artregistret.

    Idag har vi tillgång till bilderna från det gamla artregistret och de i medlemsgalleriet, så det är i första hand bilder som saknas där som vi behöver. Bilder som redan finns där behöver inte läggas in här.

    Standardstoleken för bilder i artregistret kommer att bli 500 pixlar i bredd, dvs samma som maxgränsen för bilder här i forumet.

    Till varje art behöver vi följade fyra bilder; hane, hona, yngel och på artens naturliga biotop. Bilderna ska vara så arttypiska som möjligt. För arter med olika geografiska varianter behöver vi även bilder på dessa.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri
  • Johan
    Användare
    • augusti 2002
    • 3029

    #2
    hej! tittade lite på artregistret, varför finns det tex två st metae? ska inte samtliga bilder ligga på samma "ställe"

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Två matae: Troligtvis för att den ena har konverterats in från det gamal artregistret. Det finns fler såna exempel och de kommer vi givetvis att rensa bort med tiden. Häng inte upp er för mycket på hur artregistret ser ut idag, vi arbetar kontinuerligt med anspassa det och rätta till fel.
      Tanken med denna tråd var att få in bilder som vi saknar för att ha något at börja med när vi fått allt att fungera.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #4
        Att det för vissa arter finns dubletter beror på att jag importerat de gamla artbeskrivningarna, med bilder och text, och dessutom så har jag importerat de "nya" artbeskrivningar (grunddata) som Ola och Kjell bidragit med.

        Alltså finns det just nu ett antal dubletter som med lite rensningsarbete skall fixas till. Detta arbete sker samtidigt som man ser över bilder, vilket vi ju med detta mail börjar efterfråga.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • Johan
          Användare
          • augusti 2002
          • 3029

          #5
          ska bli skoj, det är dock en sak jag undrar över, jag har massor med foton. vet ej hur många ni vill ha men det är lite segt att sida o skicka en i taget . kan jag bränna en skiva till er el hur gör man lättat om man har många foton som man vill dela med sig av.

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #6
            Vi behöver bara bilder som saknas i artregistret och medlemsgalleriet. Sen behöver vi max 4 bilder per art; hane, hona, yngel och biotop (när det finns olika geografiska varianter av arten behöver vi foton på dem också). Bilderna ska vara 500 pixlar i bredd. Vill du skicka dem på cd så går det också bra du hittar adresserna till Magnus och Joakim i CB.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • Christian Alfredsson
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 4122

              #7
              Här kommer lite Troffar:
              Christian Alfredsson
              http://www.zoopet.com
              http://www.christianalfredsson.com

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 4122

                #8
                Mer Troffar:
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  #9
                  Blev ovanstående rätt? Jag tänkte om man ger dem filnamn som visar art + fotograf blir det lätt att hantera?
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Tack Christian, här är lite komletterande information hur vi gör med filerna. När ni skickar in den räcker det bra om ni anger artnamn och fotograf.

                    *Uppladdade bilder skall hålla maximalt 500 pixlar i bredd för Artbild

                    *Uppladdade bilder skall hålla maximalt 198 pixlar i bredd för Biotop-/Habitatbild

                    *Det finns 5 olika nummer och typer av bilder; 01=huvud, 02=hane, 03=hona, 04=yngel, 05=fångstplats

                    *Namnsättning på bilden skall följa standard: Genus_Art--fornamn_efternamn.jpg
                    exempel för Mikrogeophagus ramirezi blir då M_ramirezi02-hane-bjarne_saetrang.jpg

                    *Bilder för fångstplatser anges enligt: Genus_Art--fornamn_efternamn.jpg

                    *Bilder för biotop och habitat anges enligt: Genus_Art-biotop-fornamn_efternamn.jpg
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Här finns ett bra exempel på en artbeskrivning med foton:
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9579

                        #12
                        Att det bara var Christian som ville hjälpa till med bilder visar tydligt att han var en mycket värdig mottagare av Akvariets Oscar...;-)

                        Det måste väl finnas fler som har något att bidra med?
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Cichlidaholic
                          Användare
                          • juni 2005
                          • 1103

                          #13
                          Jag kan fixa lite bilder t.ex Sciaenochromis fryeri där jag har fina hanar honor och yngel hittar dem inte under malawi så jag antar de saknas?

                          Har även fina bilder på mina D.Compressiceps vuxna och mina enorma delfiner och venustusar även där med yngel bilder.

                          Men jag är ju inte medlemm ännu ska betala den 25:e men det kanske inte gör något?
                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                          Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                          På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                          Kommentar

                          • Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 7334

                            #14
                            Eftersom du inte har möjlighet att lägga upp dem här innan du är medlem, så får du gärna skicka dem per mail istället, på adressen artregister@ciklid.se

                            Ange bara artnamn, eventuell fångstplats och hane, hona, yngel så blir det kanon.
                            Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se
                            ____________________________________________

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Ursprungligen postat av Peckers
                              Jag kan fixa lite bilder t.ex Sciaenochromis fryeri där jag har fina hanar honor och yngel hittar dem inte under malawi så jag antar de saknas?
                              Vi har följande bilder på fryeri i medlemsgalleriet: http://www.ciklid.se/medlemsbilder_sok_resultat.asp
                              Vi saknar alltså bilder på yngel av fryeri.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...