Frontosa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • luma2010

    Frontosa?

    Hej experter...

    har en ensam hane/hona, efter att jag tagit över ett akvarie, Undrar vilken art det är och ungefär vad man kan begära vid försäljning? Tycker nämligen att den förtjänar att bo med likasinnade...

    Har hittat olika namn, "Cyphotilapia frontosa", F1 Frontosa "Blue Mpimbwe"?

    vad är rätt enligt er!?

    har även sett priser som skiljer sig oerhört mycket? Varför?

    Stort tack på förhand...

    Ps: vet inte hur jag lägger in bilder men kolla länken för att se vilken fisk det handlar om...



    // Danne, Lund
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Fisken heter Cyphotilapia fronsosa, Mpimbwe. Den har dock gjort ett namnbyte nyligen har jag för mig så att den numera heter Cyphotilapia gibberosa, Mpimbwe. Om nu "Blue" skall med in i namnet borde den väl heta Cyphotilapia gibberosa sp. "blue mpimbwe" antar jag, men jag är lite osäker.

    Frontosor är inte alltid lätt att sälja enstaka och är de riktigt stora kan det bli svårt att hitta någon som kan husera dem.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Ursprungligen postat av Zaphi
      Fisken heter Cyphotilapia fronsosa, Mpimbwe. Den har dock gjort ett namnbyte nyligen har jag för mig så att den numera heter Cyphotilapia gibberosa, Mpimbwe.
      I den kommande 2:a utgåvan av BtN guide om tanganyikaciklider (som recenseras i Ciklidbladet 4/2005) har den gjort ännu ett namnbyte så att den numera åter kallas Cyphotilapia frontosa.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • luma2010

        #4
        Ursprungligen postat av Zaphi
        Fisken heter Cyphotilapia fronsosa, Mpimbwe. Den har dock gjort ett namnbyte nyligen har jag för mig så att den numera heter Cyphotilapia gibberosa, Mpimbwe. Om nu "Blue" skall med in i namnet borde den väl heta Cyphotilapia gibberosa sp. "blue mpimbwe" antar jag, men jag är lite osäker.

        Frontosor är inte alltid lätt att sälja enstaka och är de riktigt stora kan det bli svårt att hitta någon som kan husera dem.
        Tackar... Tog inte lång tid, ni är sååå kunniga här!

        så de kräver stora kar då eller? Tänkte också det...

        Har kontakt med en kvinna som är mycket intresserad, runt 80:- vill hon ge, hennes kar är endast 200 liter, hon har inga ännu men letar efter andra också... låter lite lite med 200 enligt mig... då Frontosan är runt 15 cm nu... men då är det väl inte aktuellt för henne...

        Den är väldigt stilig i akvariet... men glumpsk och lite aggressiv mot de andra...

        tack än en gång...

        // Daniel

        Kommentar

        • steveharris
          Användare
          • september 2003
          • 243

          #5
          200 liter är alldeles för lite för frontosa, de kan bli upp emot 35-40 cm i vissa fall och de trivs bäst i grupp. Jag hade inte sålt till henne.......
          Patrik

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #6
            Ja, 200 funkar inte! Inget under 500 skulle jag säga. Om du vill sälja den, lägg en annons på köp & sälj.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • luma2010

              #7
              Precis min tanke...

              MVH

              Daniel

              Kommentar

              • luma2010

                #8
                Ok... skall göra det, vad är rimligt att sätta som pris??

                MVH

                Daniel

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Ursprungligen postat av Micke
                  I den kommande 2:a utgåvan av BtN guide om tanganyikaciklider (som recenseras i Ciklidbladet 4/2005) har den gjort ännu ett namnbyte så att den numera åter kallas Cyphotilapia frontosa.
                  Där ser man. Här gäller det att hänga med. Den kan de byta namn på 2ggr på 2 år, medan andra aldrig får ett riktigt namn. Orättvist!

                  Sätt du 150 spänn...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Gwendly
                    Användare
                    • december 2003
                    • 374

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke
                    I den kommande 2:a utgåvan av BtN guide om tanganyikaciklider (som recenseras i Ciklidbladet 4/2005) har den gjort ännu ett namnbyte så att den numera åter kallas Cyphotilapia frontosa.

                    Det beror iofs helt pa vem man foljer. Normalt sett tycker jag Konings ar helt 'ok' men har tycker jag att han har fel. I Takashi's(sp?) revision sa var bla fjallrakning och andra morpfologiska saker forklaringen varfor Cyphotilapia blev splittad i gibberosa,sp. north och frontosa.

                    Om man kollar pa fishbase sa kan man att de ocksa faljer det har pappret.

                    Kommentar

                    • Micke
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9579

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gwendly
                      Om man kollar pa fishbase sa kan man att de ocksa faljer det har pappret.
                      Eller så har dom helt enkelt inte hunnit updatera än. Konings har ju också kvar Cyphotilapia gibberosa på sin referenceservice.
                      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...