Mängd fisk i 540l kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • badboy
    Användare
    • maj 2005
    • 137

    Mängd fisk i 540l kar

    Vad tycker ni om denna mängd i ett 540liters akvarium med bra cirkulation av vattnet

    6st c. moorii(2st full vuxna, 2st mellan och 2st små)
    16st ps. demasoni (4st vuxna och resten yngel)
    14st l. caeruleus (ungefär samma storlek)
    1st gibbiceps
    1st ancitrus

    Kan man ha fler fiskar?
    Och isåfall hur många och många fiskar är yngel nu men jag kommer även vilja ha kvar dom när blir vuxna.
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Jag skulle nog hållt mig till den uppsättningen.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • maj 2002
      • 736

      #3
      Jag skulle rekommendera att ha flera Ancistrusar, det skadar inte. Lägger du ner ett lekrör kan du nog få småttingar också.

      Kommentar

      • badboy
        Användare
        • maj 2005
        • 137

        #4
        Jo, nån till ancitrus skulle inte sitta fel.
        Men jag räknade nästan inte in dom.
        Men säg typ 10st röd zebra vore helt otänkbart?

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #5
          Problemet med rödzebra är att både dina golden och demasoni kommer att komma till korta eftersom rödzebra är buffliga och käkar mycket mat. Så jag skulle inte råda dig att prova. Jag körde demasoni, rödzebra och golden i ett 720 och jag förlorade flera goldens eftersom de inte var lika snabba och hade lika stora munnar att ta mat i som rödzebrorona, samma sak med demasonin(även om den klarade sig lite bättre).

          Om du tvunget vill ha något så kanske en liten grupp c.afra skulle fungera. Men bäst vore om du höll dig till det du redan har.
          Senast redigerad av Jonas E; 10 oktober 2005, 22:50.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av badboy
            Vad tycker ni om denna mängd i ett 540liters akvarium med bra cirkulation av vattnet

            6st c. moorii(2st full vuxna, 2st mellan och 2st små)
            16st ps. demasoni (4st vuxna och resten yngel)
            14st l. caeruleus (ungefär samma storlek)
            1st gibbiceps
            1st ancitrus

            Kan man ha fler fiskar?
            Och isåfall hur många och många fiskar är yngel nu men jag kommer även vilja ha kvar dom när blir vuxna.
            Demasoni och Golden är det fler som har tillsammans, men C. Moori? Är Moorin för långsam för att kunna äta Demasoni?
            Min zoon

            Kommentar

            • badboy
              Användare
              • maj 2005
              • 137

              #7
              Jorå ... Moorii har ju inte en chans mot demasoni.
              Demasoni är ju nå förbannad snabb och så har jag mycke sten som dom kan gömma sig i. Men faktiskt så upplever jag inte att moorii bryr sig om dom andra fiskarna. Tex så har jag ju demasoniyngel som är 1,5-3cm stora som dessa simmar runt moorii-fiskarna hela tiden utan dom bryr sig.

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #8
                Ursprungligen postat av badboy
                Jorå ... Moorii har ju inte en chans mot demasoni.
                Demasoni är ju nå förbannad snabb och så har jag mycke sten som dom kan gömma sig i. Men faktiskt så upplever jag inte att moorii bryr sig om dom andra fiskarna. Tex så har jag ju demasoniyngel som är 1,5-3cm stora som dessa simmar runt moorii-fiskarna hela tiden utan dom bryr sig.
                Det var som jag trodde alltså, att demasonin är för snabb. Jag har ingen erfarenhet av Demasoni än, men snart. Jag köpte ett gäng igår nämligen. Jag funderar på att ha Demansoni 14 st, Golden 10 st samt Aulonicaror 5 st ihop. Kanske några ancistrus Gold också.
                En sammansättning som är snarlik din. Förhållandevis stora Aulonocaraor istället för blå delfiner.
                Frågan är bara storlek på akvarium, fungerar det med ett 300 liters med rejält med gömställen. Om ja, så kan jag beskåda fiskarna i ett kar mitt matrum, vilket jag skulle föredra Om nej, så blir det ett större kar i akvarierummet istället.

                540 verkar det OK eller tror ni att det fungerar med ett mindre 300 också?
                Min zoon

                Kommentar

                • roccster
                  Användare
                  • augusti 2004
                  • 583

                  #9
                  Drygt 30 fisk i 300l är väl alldeles ypperligt. Hur de olika arterna går ihop vet jag inte men antalet ser ju bra ut.

                  Du kan ju ha denna uppsättningen i köket så flyttar du in nästa i vardagsrummet
                  MVH

                  / Richard
                  http://www.ornemark.com

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • december 2004
                    • 607

                    #10
                    Ursprungligen postat av roccster
                    Drygt 30 fisk i 300l är väl alldeles ypperligt. Hur de olika arterna går ihop vet jag inte men antalet ser ju bra ut.

                    Du kan ju ha denna uppsättningen i köket så flyttar du in nästa i vardagsrummet
                    Jag har redan ett 540 i vardagsrummet med i princip en full mbuna uppsättning, några 8 st M. Auratus är på tillväxt för att släppas i sedan är det fullt.
                    Men jag har fler akvarium att välja på i nedre våningsplanet/källaren.

                    Jag får hoppas på några fler svar, om 300 räcker eller om jag måste ta till ett större akvarium?
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • badboy
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 137

                      #11
                      HazelCR, Inga som helst problem med demasoni! Verkligen en underbar fisk som fler borde upptäcka. Tycker demasoni har ett ryckte om att vara en svår fisk, men det kan jag inte hålla med om. Finns det nå vackrare fisk än en dominant hanne som spänner ut fenorna och är rikigt chock lila och med skarpa linjer.

                      Kommentar

                      • jullen
                        Användare
                        • mars 2005
                        • 628

                        #12
                        Demasoni är en helt underbart fin fisk!
                        Har en grupp på 22 stycken och vissa av hannarna är bara för fina!

                        hacelCRet bör funka ypperligt..
                        mvh ville.

                        375 L Malawi
                        585 L Malawi
                        54 L Johanniyngel
                        25 L OB rödzebrayngel

                        Kommentar

                        Arbetssätt...