Lamprolugus Multifaschiatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dreas
    Användare
    • augusti 2005
    • 28

    Lamprolugus Multifaschiatus

    Hej alla!

    Nu har jag fått hem mina Multisar, dock så ville jag ha 2 hanar samt två honor, men jag misstänker att jag fått 3 hanar samt 1 hona.

    Den största är en hane som tagit hela akvariet som sitt, den jag misstänker är en hona har valt en snäcka som hon bor i. När den stora hanen kommer nära ställer hon sig på huvudet i vattnet och vibrerar hela kroppen. Detta tolkar jag som parningsbeetende, stämmer det?

    De två övriga som jag misstänker är hanar har tagit de bakre hörnen som sina. När jag kom hem idag hade de grävt två stora gropar i hörnen (på var sin sida) som de står och "hovrar" över.

    Är mina antagelser rätt och vad tycker ni att jag skall göra? Skall jag byta ut en av hanarna mot en hona, eller skall jag byta ut båda hanarna mot honor och detta för att den stora hanen är så dominant?

    Tacksam för råd.
    Ny Akvarist, med en hel*etes massa frågor...
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    #2
    Hur stort är ditt akvarium? Jag har ett par i ett 540 l akvarium med tropheus. ta upp en eller två av hanarna OM du är säker på att det är 3 stycken hanar. det finns en risk att om du släpper ner en eller två honor till är att din hane kan slå ihjäl dom om dom inte är lekmogna, det kan han förstås göra ändå. vänta och se, det kanske är 2 honor och 2 hanar trots allt.
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat

    Kommentar

    • Dreas
      Användare
      • augusti 2005
      • 28

      #3
      Jag har dem i ett 61L kar.
      Ny Akvarist, med en hel*etes massa frågor...

      Kommentar

      • Jeppe
        Användare
        • oktober 2005
        • 409

        #4
        Är akvariet långt? Om det bara är 61 liter kanske du bara ska ha en hane. du kan prova att stoppa i några stenar som delar av akvariet i två revir, då kan du nog ha två hanar. Jag hade mitt par i ett 120 l akvarium tillammans med ett par julidochromis dickfeldi och ett par lamprologus ocelatus. prova ALDRIG det! prova med lite sten, då kan det bli två hanar som tar revir. då märks det om det är tre hanar i akvariet. om det funkar så kanske du kan ha två hanar men funkar det inte så är det bara att ta ut dom andra hanarna. då kan du skaffa en eller två honor till.
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

        Qui dormit, non peccat

        Kommentar

        Arbetssätt...