baterie infektion?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shamstar
    Användare
    • januari 2005
    • 36

    baterie infektion?

    Under en 6 veckor tid har två firrar dött i mitt malawikar de har båda fått ett hål i buken, straxt bakom bukfenan. Jag har hört att det kan bero på bakterie infektioner men jag vet inte säkert.
    Sen skulle det vara bra att veta vad man ska använda för att bekämpa detta. Alla som vet något om detta får gärna säga det/Shamstar
    /Shamstar
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Om du orkar kan du göra en sökning på "hole in the side" på www.cichlid-forum.com . Det finnns en hel del att läsa om detta, men ingen verkar kunna säga vad exakt det är frågan om. Antingen är det parasiter eller bakterier, men det mesta talar för att det är fisktuberkolus. Om det rör sig om fisktuberkulos lär det ganska omöjligt att bota.

    Även på www.cichlids.dk finns en lång tråd om samma symptom. Jag själv och ett par danskar har haft samma skit i våra fiskar, men det verkar som att det "läker ut" av sig självt genom att drabbade fiskar dör.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Shamstar
      Användare
      • januari 2005
      • 36

      #3
      Men hur mycket sprider det sig? Du säger at det är svårt att bota, är de kört för alla firrar i karet eller? Det skulle vara lite surt
      /Shamstar

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Såvitt jag sett sprider det sig inte speciellt lätt. Om du däremot har en hona som bär på bakterien är det högst sannolikt att även ynglena får skiten med sig. Mitt tips är att plocka ur drabbad fisk så snart du ser det och avliva den. Oavsett vad som orsakar hål i sidan är det förmodligen helt omöjligt att bota det.

        Om man i ett tidigt stadium plockar bort drabbad fisk verkar det som att det inte sprider sig, men håll extra bra koll på dem ett tag framöver.
        Tony Englund

        Kommentar

        Arbetssätt...