Lustigt angående sebra & sajica

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • judas
    Användare
    • oktober 2005
    • 33

    Lustigt angående sebra & sajica

    Stoppade ner en sajica (vet ej kön) till 3 sebror (2 hanar & 1 hona, kanske inte så bra könsfördelning, men dock). Sebraparet ynglar (som sebror gör). Nu senast är det 2 grupper av yngel. 1 grupp som sebra paret vaktar & 1 grupp som sebrahanen & sajican vaktar. Jag tvivlar att saijican & sebran fått yngel tillsammans. Har de "stulit/ adopterat" ynglen fr sebra paret? De äter ej ynglen utan har rentav en störrre grupp än sebraparets grupp. Paren slåss mot varandra. Jag vet ju att tex syskon av prinsessan av burundi hjälps åt i yngelvården, men detta?

    Kul om någon m bättre kunskap än jag kunde yttra sig / MVH Johan G
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Zebra och Sajica kan korsa sig med varandra, har själv haft den korsningen en gång i tiden.
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • judas
      Användare
      • oktober 2005
      • 33

      #3
      Jasså. Kul, även om man inte ska eftersträva korsningar. Tack för hjälpen.

      Kommentar

      • judas
        Användare
        • oktober 2005
        • 33

        #4
        Nu har en hona av korsningen ynglat av sig tillsammans m en zebra hanne. Tydligen kan korsningen fortplanta sig.

        Kommentar

        • B-mark
          Användare
          • oktober 2005
          • 95

          #5
          Kul att du tagit upp tråden igen! Artbegreppet, som det ofta presenteras, verkar inte helt korrekt i fiskvärlden. Behåll fisken i egen ägo så att du har koll på vad som händer med korsningen. / Stefan
          / Stefan

          Kommentar

          Arbetssätt...