CB3 Artikel "Aquarama 2005"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    CB3 Artikel "Aquarama 2005"

    Vill bara reda ut lite begrepp ang Electric Blue Dempsey. Enligt artieklförfattaren var informationen om denna fisk att det var en hybrid. Detta är fel, det är en naturligt förekommande mutation.

    Tropical Fish Hobbyist Magazine Online Forum-TFH Magazine-Proper Introductions-Comments, Suggestions and Article Discussion-TFH Q & A Column-Freshwater Fishkeeping
    fish r friend
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Ohyggligt snygg firre! Det står ju klart och tydligt att den är besvärlig att odla, men finns den att få tag på i våra trakter?
    Tony Englund

    Kommentar

    • Midas_Tom
      Användare
      • mars 2005
      • 809

      #3
      riktigt fin.. frågar samma fråga som tommy går den att få tag på?
      //tom

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        jeff rapps brukar ha den, bara att beställa från usa ;-)
        fish r friend

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Mutation eller liknande är nog ett bättre ordval (om man ska vara noga) Det skrivs att fisken går att odla även om besvärligt.

          Hybrid är ju en korsning mellan två olika arter där avkomman ej är fortplantningsduglig!

          Tex en häst och en åsna som paras får en avkomma mulåsna men denna är steril alltså en hybrid.

          Ursäkta att petimetern la sig i diskussionen i alla fall en snygg blå boxare.

          mvh Lennart

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #6
            "Hybrid är ju en korsning mellan två olika arter där avkomman ej är fortplantningsduglig!

            Tex en häst och en åsna som paras får en avkomma mulåsna men denna är steril alltså en hybrid."

            Vad kallar man då avkomma mellan två arter som blir fertil, som t.ex. avkomma mellan lejon och tiger?

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Lundensis
              Vad kallar man då avkomma mellan två arter som blir fertil, som t.ex. avkomma mellan lejon och tiger?
              En korsning!

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #8
                ja vet inte varför du ens skrev din post lennart2. Skrev inte jag i mitt första inlägg att det är en mutation och INTE en hybrid?
                fish r friend

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ta inte illa upp !! Tyvärr läste jag ditt inlägg väldigt dåligt och såg inte att du mycket riktigt påpekade att det inte var en hybrid.

                  Sorry Daniel Odell hoppas att du inte blev alltför upprörd.

                  mvh Lennart

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    Upprörd, nej, konfunderad, ja

                    's all good
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      #11
                      "Hybrid är ju en korsning ......"

                      "Vad kallar man då avkomma mellan två arter som blir fertil, som t.ex. avkomma mellan lejon och tiger?"

                      "En korsning!"

                      Vad är skillnaden?

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #12
                        Bastard kallas det , när det är en korsning mellan olika raser/arter.
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lundensis
                          "Hybrid är ju en korsning ......"
                          Vad är skillnaden?
                          Mycket förenklat kan man säga att en "Hybrid" är en korsning mellan två olika arter med olika gener icke besläktade dess avkomma är icke fertil. häst och åsna.


                          Bastard ,korsning mmm är korsning mellan två arter som är besläktade,liknande gener.
                          Tex varg och hund. varg heter canis lupus , Hund =canis canis

                          vissa fiskar kan korsa tex julidochromis arter =bastard medflera

                          Tyvärr så fixade jag till att detta ämne spårade in på ett stickspår, istället för den nya blåa dempsey.


                          mvh Lennart

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Som biologisk term sa ar hybrid en korsning mellan tva individer av olika ursprung och dessa behover inte vara geografiska utan kan t ex vara mellan tva inavelslinjer. For att ta ett klassiskt exempel, korsningen mellan rod- och vitblommiga artor. En korsning mellan tva arter ar en hybrid oavsett om avkomman ar fortplantningsduglig eller ej.
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 10 oktober 2005, 14:08.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #15
                              Eftersom jag skrev artikeln vill jag påpeka att det är mycket möjligt att Daniel har rätt - jag har ingen aning om det rör sig om en naturform, en mutation eller en hybrid.
                              De uppgifter som jag angav i artikeln om att det rörde sig om en hybrid baserades enbart på det uppgifter som angavs av utställaren på mässan - de påstod själva att det var frågan om en hybrid och att de varit med om att "skapa" den.
                              Om man kollar länken i Daniels inlägg så står det också en betydligt större max.storlek angiven än vad jag skrev. Den storlek jag angav baserades dels på de uppgifter som utställaren angav och dels på uppgifter från en asiatisk hobbyodlare som jag träffade på mässan och som odllade denna "art".
                              Jag har också för mig att denna fisk tävlade i klassen "skapade varianter" på utställningen.

                              Något som talar för att det i alla fall inte rör sig om en naturform är att ynglen färgar ut väldigt tidigt.
                              Vore under alla omständigheter väldigt kul om det rör sig om en naturform eftersom fisken är väldigt vacker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...