Bildkritik !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    Bildkritik !

    Jag får väl bidra med en bild ... så tyck gärna till. Bilden föreställer en VF Protomelas virgatus "Gome"

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Ralph
    Användare
    • maj 2002
    • 736

    #2
    Snygg firre!

    Det jag slås av direkt är skuggan från ryggfenan. Det är möjligt att en blixt snett framifrån / underifrån (vem som nu har en blixt där) hade hjälpt men bäst hade det nog blivit om du helt enkelt fotat snubben med ryggfenan lutad åt andra hållet. Sen försvinner analfenan ut i bakgrunden också, men det är mer läckert än ett problem för mig.

    Kommentar

    • doctor
      Användare
      • december 2003
      • 238

      #3
      Snyggt! Lite trist med det mörka bakpartiet men såna här bilder med mörk bakgrund är mina favoriter. Tummen upp!

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #4
        Snygg! Men lägg gärna upp orginalet me, så man ser hur mkt du gjort om i photoshop.
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #5
          Jag tycker den här e finare och den har garanterat inte varit i photoshop som ni ser.

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Ja vad har jag gjort .... ställt färg och kontrast/brightness samt skärpat upp den. Faktum är bilderna blir ruskigt bra med en digital system. Bakgrunden var ngt mörk och när jag drog ner kontrast/brightness så blir den mörk.. simpelt.

            Mvh
            Senast redigerad av Cutekid; 07 oktober 2005, 23:02.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Mr Fish: Fisken på calles bild är min. Den andra bilden är på en fisk som belyses av akvariebelysning hemma hos deelay. Det går inte att jämföra. Blixtljus skall efterlikna solljuset och akvariebelysningen, well, den efterliknar och förstärker det man vill.

              Det är sanslöst snygga fiskar som ingen av bilderna riktigt representerar (även om deelays bild visar det röda/blåa bättre). Men calles bild har 100%skärpa och det vinner han mycket på. Tyvärr så har vi det retliga med fenan som skuggar kroppen.

              Jag tycker att calles bild är en aning mörk, vissa delar hade kanske haft bättre färger om man haft andra inställningar. Deelays bild är kanske lite mer lik originalfärgerna hos en fullfärgande hanne. Dock var mina inte alls så utfärgade den dagen calle fotade som de brukar vara (ciklidmöte med en massa folk runt karet).
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Kanske kan tillägga att dom varierar kraftigt i utseende när det kommer till färgerna, jag hade en som såg på pricken ut som din Jonas... ser ut som tvilling brorsan, sen hade jag en som hade ännu rödare fenor och sedan en med mer orange buk... så dom e väldigt olika inom arten. Personligen tycker jag det e en charm att dom ser lite olika ut.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #9
                  Jag tycker Carls bild är suverän, exponeringen spot on, ljuset snyggt. Men, jagt tycker även följande:

                  1. Jag har inget emot en mörk bakgrund, men i din bild är det precis som att mörkret håller på ta över fisken, väller in över kanterna in på fisken. Känns nästan som den håller på sugas in i ett svart hål. Det är lite synd, för konturerna och formen på fisken blir inte riktigt naturliga.

                  2. Den borde kanske beskäras lite. Det är nästan lite väl mycket svart, vilket tynger ner bilden. Känns lite som om den svävar i rymden.

                  3. Även lite synd på skuggan från ryggfenan.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Tack för kritiken grappar! Det är alltid kul att höra lite kommentarer.

                    Mvh
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...