Räkmix problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FAint

    Räkmix problem

    Jag ska göra räkmix för första gången och var till akvarielagret och inhandlade bla agar agar, men man fick ingen instruktions med. Så jag ringde dit och han jag pratade med kunde inte hjälpa mig för han visste inte heller och kunde tydligen inte ta reda på det heller.
    Men det finns säkert någon här som kan berätta hur mycket agar agar jag ska använda och hur jag ska gå tillväga.

    //Erik

  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag har aldrig använt agar i räkmix så det jag skriver kan vara mer eller mindre felaktigt. Om man tar 15 gram agarose i en liter vatten så blir det riktigt hårt (det här är koncentrationen som används vid gelelektrofores). För hårt för räkmix. Det är allt jag kan säga om koncentration. Agar går koka så du kan lägga in en kopp med vatten och agar i mikron, täcka med gladpack som du gör hål i, låta det stormkoka ett par minuter och hälla ner det i den färdiga mixen och sedan platta ut det i plastpåsar som du lägger i frysen. Obs. Agarlösningen i koppen är tokvarm!

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Pulver
      Användare
      • september 2002
      • 37

      #3
      arrghhhhh 3 gången jag glömde skriva lösenord och hela mitt svar försvann igen. Nu tar jag det kort.

      Om du kokar agarn så är det vikigt att du väntar lite med att ta ut den från micron. Och som Ola sa så gör hål på gladplasten eller vad du än använder. Om du använder flaska lätta på korken!!!!

      Om du inte är försiktig kan agarn explodera upp i ansiktet på dig. Jag var med om det på jobbet. Kollegan klanta sig och lät det koka och glömde att lätta på locken till flaskan. Hon tar ut flaskan i micron och öppnar flaskan. Floff sa det det så låg hon på golvet. In i nöddush med ansiktet och till sjukan med henne. INte något roligt att vara med om.
      Så var försiktig och gör som ola sa med koppen och gladplasten.

      Jag brukar aldrig koka agaran när jag använder den på jobbet eller i skolan. Bara gör den riktigt varm och flytande.

      Ola funkar det verkligen att använda agar vid gelelektrofores?

      Mvh
      Erik


      Kommentar

      • Leo
        Användare
        • november 2002
        • 85

        #4
        Här i Finland är det vanligare att använda vanligt gelatin til Räkmixen än agar agar. Enligt rykten klarar agarn inte nedfrysning. Hur är det ni som har prövat?

        -Alix-

        Kommentar

        • Pulver
          Användare
          • september 2002
          • 37

          #5
          jag använder gelatin jag med. Jag tycker dock att det skitar ner för mycket.

          Konsistensen är ok tycker jag. Brukar ni få mycket partiklar i vattnet när ni matar med mixen?

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Naturligtvis blir det en massa partiklar, det är ju för det mesta malda räkor, ärtor och vad man nu vill ha i.
            Jag brukar för det mesta smula sönder räkmixen så den sprider sig i vattnet, jag tror då att alla får större möjligheter att få sin beskärda del av godsakerna.

            Kommentar

            • Leo
              Användare
              • november 2002
              • 85

              #7
              Jag slänger munsbitar stora som tändsticksaskar (men platta förstås) åt fiskarna. Mina Oscars får munsbitarna att smula omkring sig ändå, men det är OK så får min Pleko också nåt i sig. Detta med gelatin och dåliga kökskunskaper...

              -Alix-

              Kommentar

              • FAint

                #8
                Jag har gjort räkmix nu med agar agar och det blev riktigt bra. Jag använde 40-50ml agar (till räkmix på strax över ett kilo) som jag löste upp i 0,5 liter vatten på spisen. Sen såg jag till att räkmixen hade en temperatur på ungefär 40-50 grader innan jag hade i agar så att det inte skulle stelna så snabbt och det fungerade bra.

                //Erik

                Kommentar

                Arbetssätt...