Halogenbelysning etc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatCash
    Användare
    • september 2005
    • 29

    Halogenbelysning etc

    Någon som har erfarenhet av halogenbelysningar till sötvattensakvarier? Blir det lätt mycket alger? Finns det olika typer halogenbelysning som är lämplig för söt resp. saltvattensakvarier m.a.p styrka och ljuskomposition?

    Jag har spanat in en som verkar prisvärd: Aqua medic HQI Oceanlight 1*150 w komplett med upphängning och lampa. Är denna möjligen mest lämpad för korallakvarier?

    Jag planerar ett ganska stort (540+) tanganyikakar och vill ha belysning som hänger ovanför karet för att få till så att ljuset "fladdrar" sådär mot botten. Kommer ev. ha ett fåtal växter också. Finns det någon som har erfarenheter att dela med sig av när det gäller detta?
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    mh är en akvaristisk gudagåva! gå in på min länk nedan så ser du lite (kassa) bilder,
    min mh är arcadia som jag är mycket nöjd med, visst blir det alger som mina ciklider älskar,
    metallhalogen är lämpad både till söt och salt-det beror på halogenlampans kelvintal vad som är "mest" lämpligt,man brukar ha ett mer gult ljus till sötvatten typ 6500K och till salt är det uppåt 18000K-har själv 18000K till mina ciklider pga att jag tycker att det blir snyggare med mera blått ljus.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Peter_F
      Användare
      • januari 2004
      • 172

      #3
      Jag kör med 2st Aqualine 150W, 10000K till mitt 720-malawikar. Funkar utmärkt. Det lilla i algväg som bildas, är malarna glada för. Har en bild på karet när det var nystartat. Nu är det nog 3 ggr så mycket stenar men det ger dig en ide om hur ljuset blir.

      "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Det finns inget ljus som är bättre eller sämre för salt eller sött. Saltvattensakvarister brukar dock välja ett ljus med högre kelvintal för att simulera det lite blåare ljuset på djupare vatten. Sötvattensakvarister brukar analogt välja ett ljus med lägre kelvintal för att det bättre simulerar det ljus som förekommer under trädkronor, dvs lite gulare/grönare.

        Däremot så finns det ljus som är bättre/sämre för växter och koraller. Huruvidare ljuset är effektivt för fotosynteslevande organismer eller inte mäts i PUR (photosyntetic usable radiation). Ju högre purvärde desto bättre, dessvärre gäller detta alla fotosynteslevande organismer inklusive alger.

        Som jag förstår på ditt inlägg så skall du inte ägna ditt akvarium åt växter utan främst fiskar. Fiskarna själv bryr sig inte om ljuset, så det är endast din egen smak och möjligtvis algproblematiken som bör styra ditt val. Välj en lampa som du tycker har snyggt sken. Välj en styrka på ljuset som gör att du hamnar under 0,3 w/l så har du en rimlig schans att klara dig ifrån de värsta algblommningarna. Eventuellt skulle det gå att leta efter ljuskällor med mycket lågt purvärde, men det är ett jäkla detektivarbete eftersom tillverkarna inte redovisar det på sina lampor. Sen kanske det leder till att du väler ett fulare/mindre snyggt ljus.

        Vad det gäller själva armaturen så fungerar alla armaturer som är gjorda för akvariebruk i både saltvatten och sötvatten, välj en du tycker är snygg. Armaturer som är gjorda för andra ändamål brukar sprida ljuset för mycket så att det bländar mer än hjälper. Om man har akvariet inbyggt spelar dock inte detta någon roll, då kan du köpa billiga, fula armaturer och bygga in dem.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        Arbetssätt...