Stora altumskalarer???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sydamerikanen
    Användare
    • oktober 2005
    • 108

    Stora altumskalarer???

    Finns det någon som känner till var man kan få tag på stora altumskalarer och då helst vildfångade? det sker visserligen mycket fusk eftersom de ibland odlas och säljs som vildfångade har jag hört.
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    altum är fortfarande väldigt svåra att odla och så vitt jag vet finns det ingne kommersiell odling av dom. är dom dess utom stora så är det ngo VF efter som det tar både tid, tar plats och blir för dyrt om du ska dra upp fiskarna innan du säljer dom.

    Dock är det ganska vanligt att vanliga VF scalarer går som altum efter som många VF är mer "altum lika"
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Dessutom finns det ju sk "Peru-altum" som är snarlika men med mer färg på (två varianter minst, som jag känner till). Har för övrigt ingen aning om var man får fatt i verkliga altum, men det borde väl gå att beställa via en lokal handlare?

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        "Peru-altum".. ser inte den ut som en vanlig skalar i formen typ?
        Anders L

        Kommentar

        • Gabbi
          Användare
          • april 2002
          • 897

          #5
          Jag kan lova dig, sydamerikanen, att om jag fick tag på odlade altum skulle jag SKRYTA med det, och definitivt inte kalla dem VF. Hela grejen är väl att man verkligen vill odla dem?
          www.akvarielagret.se/akvarieboken

          Kommentar

          • HannaB
            Användare
            • maj 2005
            • 16

            #6
            Ligger just nu ute en annons på Köp&sälj.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Peru-altumen ser betydligt mer ur som en altum än en vanlig skalar i formen. Min kompanjon har dem och odlar dem till och från. Hade jag inte sett dem hade jag lätt förväxlat dem med altum - men färgen är grejen. Normala altum är inte så himla färggranna men peru-altumen, och den andra varianten är enten blå-röda eller rätt röda som utvuxna. Som yngel är det nog rätt lurigt att skilja dem åt från vanliga altum - bortsett från att altum är attans mycket mer svårodlat dårå...

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • sydamerikanen
                Användare
                • oktober 2005
                • 108

                #8
                Att de är svåra att odla visste jag sedan innan, men kanske inte att det i praktiken är nära omöjligt. Antagligen är det snarare varianter - precis som ni skriver - som förväxlas eller medvetet säljes som altum. Man vill ju inte bli lurad, så finns det några bilder på de olika varianterna och äkta altum någon kan lägga in på denna tråd, så skulle det hjälpa.

                Tack Hanna för tipset. Läste annonsen och såg att det var en tjej i stockholm och att hon tog 3000 för 5 stora altum...

                Efterom jag bor i Malmö, så skulle det vara intressant att kolla "peru-altumen" om det går, Patrik?
                Den kanske rent av är vackrare än äkta altum!
                Patrik kanske rent av har bilder på polarens fiskar eller kan fixa... ;-)
                Senast redigerad av sydamerikanen; 07 oktober 2005, 14:15.
                375L Sydamerika med rötter och växter
                stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                Min Zoon

                Kommentar

                • sydamerikanen
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 108

                  #9
                  Hittade som hastigast detta om altum:


                  En dålig bild visserligen...

                  Lite mer info om pterrofyllum (pterro=vinge,segel; fyllum=blad) finns på följande länk:


                  Här klargörs det att släktet pterrofyllum har enbart tre arter:
                  pt. scalare
                  pt. altum
                  pt. leopoldi

                  Tyvärr inga bra bilder... :-(
                  375L Sydamerika med rötter och växter
                  stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                  2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Personligen tycker jag de två varianter jag sett av Peru-altumen är grannare än "vanlig" altum. Den ena har mycket röd panna och den andra (som polaren har) är lite rödaktig den med, men ffa är det blå iriserande fält på den. Svår att beskriva, men väldans snygg. Har dock inga bilder på den, och inte polaren heller vad jag vet. I nuläget finns inga yngel heller, avsålda för ett bra tag sedan och inga nya kullar på gång. Just nu är de inte så snygga heller, går i ett alldeles för litet kar med fel ljus i väntan på flytt till ny odlingslokal. Ingen höjdare att spana på alltså, annat än kroppsformen och fenorna då - där är de perfekta.

                    En kass bild på Peru-altum:
                    Discover the latest breaking news in the U.S. and around the world — politics, weather, entertainment, lifestyle, finance, sports and much more.


                    De är mycket snyggare i "verkligheten"

                    Redback-varianten:


                    Också mycket snyggare i verkligheten. Verkar vara svårt att hitta bra bilder på dem på nätet.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • MarcusHBG

                      #11
                      Kolla denna altumsida! http://www.finarama.com/tba/chronicles/fornback.htm
                      har själv 7st Altum och 2st peru. Åled brukar ha altum,peru och flera andra sorters scalare.

                      Kommentar

                      • sydamerikanen
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 108

                        #12
                        Menar du att de är taskiga just nu på grund av omständigheterna?
                        Det var synd för jag skulle verkligen vilja se ett par snygga altum och även de du beskriver. :-(

                        Verkligen ingen annan som har bilder?!

                        Här är någon som lyckats odla i alla fall:


                        Intresssant att de menar på att "rio negro" är svårare att odla än "venezuela".
                        Och slutligen är "orinoco" den största utmaningen av alla... ;-)
                        Känns som olika akvarieligor eller nåt i likhet med ciklidhobbyns champions league eller nåt!
                        ;-)

                        En viss Sven är tydligen först...
                        375L Sydamerika med rötter och växter
                        stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                        2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 1403

                          #13
                          Enligt " insider tips" , så kommer hela scalare familjen att revideras. dvs omstruktureras.

                          Kommentar

                          • sydamerikanen
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 108

                            #14
                            Tack Marcus!

                            Mycket intressant artikel verkligen! Saknar dock fortfarande en jämförelse mellan dels skillnaden mellan de tre originalarterna inom pterrophyllum och vilka varianter som existerar. En del väldigt vackra altum indeed! ;-)

                            Intressant att pH är så lågt som <5 pH och tempen över 30 grader...

                            "Skalare" är ju missvisande angivelse på altum förstås och kanske vi borde kallat den segelfenciklid eller liknande egentligen om man strikt utgår ifrån latinska namnet. På engelska heter den ju som bekant angel fish.

                            Menar du, mr fish, att namnen kommer att ändras snart latinskt eller?

                            Marcus, var ligger Åled nånstans då? I Helsingborgstrakten eller?
                            Kan du inte ta lite foton på dem då, Marcus!
                            Senast redigerad av sydamerikanen; 08 oktober 2005, 01:22.
                            375L Sydamerika med rötter och växter
                            stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                            2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Åleds akvarieaffär ligger strax utanför Halmstad. Väl vär ett besök - mycket bra kvalitet på all fisk och de brukar ha många roliga saker.

                              Annars är väl våra Peru-altum schyssta att spana in, men de gör sig som sagt inte i det nuvarande karet. De är dock inte till salu, de ska odlas på framöver.

                              Såg annars att Zoopet har en bild på en Redback på kalendern - där ser man det röd-orange rätt bra.

                              Hilsen,

                              P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 08 oktober 2005, 08:37.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...