Doktorn kan komma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tajga
    Användare
    • maj 2005
    • 27

    Doktorn kan komma?

    Hej! Jag behöver hjälp av någon bra fiskdoktor där ute... Jag har en fjärilsciklid som har fått någon form av fel på gällocket. Jag gissar på bakterieinfektion eller någon form av parasit. Det finns bilder på:



    Någon som kan se vad det kan tänkas vara? Medicinering? Jag har kört med Myxazin i ett dygn nu, utan förbättring. Kort tid iofs.

    I övrigt är vattenvärdena bra, förutom att pH är lite högt, något jag försöker åtgärda genom att filtrera genom torv. Jag byter 30% varje vecka.

    /Emil
  • Tajga
    Användare
    • maj 2005
    • 27

    #2
    Snälla, kom igen nu. 50 st. har varit inne och kollat men ingen har en ens en aning om vad det kan vara eller om jag medicinerar rätt?
    Senast redigerad av Tajga; 05 oktober 2005, 20:32.

    Kommentar

    • Clabbe
      Användare
      • januari 2005
      • 48

      #3
      Har ingen aning om vad det kan vara... men om jag vore dej skulle jag köra i en ordentlig saltkur, 1dl/100L jodfritt havssalt, och köra det i 5 dagar. Om det behövs byter du 25% vatten och tillsätter motsvarande mägd salt. Jag gör detta på mina diskusar så fort dom får konstiga utväxter på kroppen och det brukar lösa sej innom ett dygn. Om inte det fungerar kan du försöka få tag i Aqua furan och köra en behandling.

      Har du möjlighet att ta en bättre närbild på "utslagen"?

      /Claes
      Senast redigerad av Clabbe; 05 oktober 2005, 22:18.

      Kommentar

      • Tajga
        Användare
        • maj 2005
        • 27

        #4
        Ok, tack. Salt låter som en bra idé, ska köra i det direkt så får jag se om det blir bättre. Ska se om jag kan fixa en bättre bild också, men jag har bara en kompaktkamera, och dom vill ju inte gärna vara stilla bara för att man ska fota.

        Edit: Har lagt till ytterligare två bilder nu, kanske ser man bättre.
        Senast redigerad av Tajga; 05 oktober 2005, 23:46.

        Kommentar

        • Clabbe
          Användare
          • januari 2005
          • 48

          #5
          Har det blivit någon skillnad??

          Kommentar

          • Tajga
            Användare
            • maj 2005
            • 27

            #6
            Ursprungligen postat av Clabbe
            Har det blivit någon skillnad??
            Nej, tyvärr inte, "bölden" har varken växt eller gått ner. Men han är fortfarande riktigt pigg och äter bra, så jag hoppas!

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Är det en böld eller ser det ut som "frätskador" på gällocket? Det är lite svårt att se på bilden, men om det ser ut som frätskador bör det röra sig om bakterieinfektion. I sådana fall skall mediciner med nifuripinol (mycket möjligt stavfel) kunna hjälpa.
              Tony Englund

              Kommentar

              • Tajga
                Användare
                • maj 2005
                • 27

                #8
                Ursprungligen postat av Tony
                Är det en böld eller ser det ut som "frätskador" på gällocket?
                Det är en böld eller liknande som egentligen har drabbat gälarna, själva gällocket är inte drabbat.

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Vad jag kunnat läsa mig till (det är bannemig inte lätt att få svar på sjukdomsfrågor) är att ammonium/ammoniak-förgiftning tar hårt på gälarna. Om filtret inte är igång och bryter ner nitrat/nitrit bildas ammoniak eller ammonium lite beroende på ph och kh. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Tajga
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 27

                    #10
                    Ser faktiskt ut som han kommer att överleva! Jag fick isolera honom i ett litet akvarium, och sen körde jag ner extra mycket salt, både vanligt grovsalt och ektozon, samt bytte 50% vatten varje dag. Efter tre dagar ser han betydligt bättre ut. )

                    Kommentar

                    Arbetssätt...