PH-Mätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Macke
    Användare
    • oktober 2002
    • 14

    PH-Mätare

    Hejsan jag har läst att man skall kunna hitta en elektrisk ph-mätare för runt 500-800 kr . bla här http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=7504&LOPNR=4
    men jag hittar inte var !!
    Nån som vet var man kan köpa en i den prisklassen ??

  • Crillo
    Användare
    • september 2002
    • 31

    #2
    Clas Ohlson – allt för ditt hemmafix inne och ute med 365 dagar öppet köp. Fria returer och fri frakt från 999 kr*, hämta i butik eller välj din leverans.

    Gör en sökning efter ph, första svaret är nog en sådan du tänkt dig, kostar 575:-.

    Berätta gärna om den funkar bra osv om du köper den då jag själv funderat på just en sådan.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Hej

      Min erfarenhet av pH-mätare är att om man inte sköter dem regelbunden så slutar de snart att fungera. I skolor är dessa pH-pennoor hopplösa och ingen jag känner, och de är tyvärr rätt många, har varit annat än mycket missnöjda. Om det har skett någon förbättring de senaste åren vet jag inte. Jag har inte testat COs mätare men min uppfattning står fast att man tyvärr skall investera i en dyrare modell. Vi är många som skulle bli glada om jag har fel! Artikeln som det hänvisas till är från 1975. Då fanns nog inte dessa pH-pennor. Vad man då fick för 500 kronor vet jag inte.

      Mvh.

      Ola
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej. Jag har Coralife digital PH tester för både söt och saltvatten,den fungerar bra.

        MVH Mats

        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #5
          Hej!

          Testade claes ohlssons ph penna för 2 års sen ca (en gul platt sak)(inte säker på att det är samma) med negativt resultat.

          don´t drink water-fish`s ..... in it!
          Mvh
          Peter
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #6
            Min farbror som jobbar på ett vattenverk på kommunen kallar dessa pH-pennor för "digitalt lackmuspapper", mao det är ungefär lika exakta mätvärden som med lackmuspapper!

            // Magnus

            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • uffe_i

              #7
              Jag har en digital penna från clasohlsson,,,,hel nöjd!! bara man följer instruktionerna rätt så ska det inte vara några problem,,gämnfört med andra alternativ tycker pennan är bäst(speciellt om man är färgblind).

              Gjort lite tester innan för att se om den mäter rätt:

              1.Mätningen stämmer med kranvattnets ph (kollat med komunnen)
              2.stämmer med tetras 5in1 stickor
              3.stämmer med tetras Analys set
              (Har fått hjälp av tjejen och min lilla dotter på 3år att kontrollera färgerna på testerna )

              OBS! den har en noggrannhet på ±0,2....men tycker att jämnföra färger är så j-a svårt...känner en större säkerhet med pennan,,finns väl risk att man kompromissar när man läser av en färgkarta( ialla fall för mig)


              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • oktober 2002
                • 405

                #8
                I mina kar har jag Tunze co2 styrning (med ph mätare) fungerar utmärkt.
                Erfarenheter av "claes ohlsson prylar" är att det mest är "leksaker"
                Lycka till

                Kommentar

                Arbetssätt...