Vilken Foae är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #31
    ja, där var han ca 12cm. men bilden är rätt kass, han var helt gul i fenorna och riktigt svart på kroppen med det blå skimret. kunde tyvärr inte lägga blixten ovanpå karet när jag skulle fota så det blev rätt så tråkiga och matta färger. normalt fotograferar jag fisk med blixt ovanifrån men den morgonen jag gick ner i akvariehörnan färgade fisken så himla bra så ag ville inte skrämma dem genom att lägga blixten på täckglaset. saknar de fiskarna något otroligt mycket....

    Jag har även haft vf O.nasuta isonga men de dog i bukvattensot som de fickaav en hästnos jag släppte över i akvariet. Jäkligt störigt, hannen hade precis börjat intressera sig för lek och honan var i bra kondition......
    Senast redigerad av Jonas E; 05 oktober 2005, 23:51.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Ralph
      Användare
      • maj 2002
      • 736

      #32
      Fortfarande inget svar från Akvarieteknik så nu ringer jag dem så får vi se vad de säger. I min värld brukar man få svar på ett vanligt e-postmeddelande på ett dygn, nu har det gått fem.

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #33
        hmmm, jag har haft samma problem. Men till slut när man minst anar det så får man ett svar. Men jag skulle ringa, går nog snabbaere att få tag i dem då =)
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Ralph
          Användare
          • maj 2002
          • 736

          #34
          Tydligen stod det Linangu på papperna när de kom från sjön men när fiskarna inte har nån färg är det ju svårt att se skillnad.

          Vi får se hur vi ska lösa detta.

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • maj 2002
            • 736

            #35
            Tugg tugg!

            Den som nu antagligen är en "bright blue orange head" och inget annat lekte av en hona idag. Det är ingen tvekan om att det är den hanen för han och honan har varit väldigt sociala senaste dygnet.

            Hade slut batterier i blixten så de ligger på laddning nu, så fler bilder lär dyka upp.

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #36
              Wopidoo!! Hoppas hon håller nu också. Mina jaevla Xenotilapia spilopterus svalde idag, bättre tur nästa gång eller nå't =)
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • Ralph
                Användare
                • maj 2002
                • 736

                #37
                Honan ruvar än och om ett par dagar är spottburken på 200 liter klar. Det blir en lyxig barnkammare med woodrock-moduler (anledningen är att det är den enda lediga baljan jag har just nu).

                Har fått ett "svar" från Akvarieteknik nu. De skyller ifrån sig på att de inte riktigt vet vad som kommer från sjön utan får tydligen hoppas att det stämmer. Att jag ifrågasatte huruvida man ska sälja oidentifierad fisk verkar ha gått dem förbi. Sista ordet är inte sagt än.

                Kommentar

                • Ralph
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 736

                  #38
                  Jahapp, så har det hänt igen. Senaste dygnet har den "äkta" Linangu-hanen lekt av två honor. Jag är också nu väldigt säker på att honorna är Foae, inte Furcifer, för de är lite mörkare än de andra två honorna och man anar samma teckning i framdelen av ryggfenan som hanen (se bilden), plus att de absolut inte har något gult i analfenan som de andra två honorna har.

                  Jag har ägnat några timmar vid både dator och akvarium och känner mig nu äntligen nöjd, för nu har jag ju två olika mindre grupper istället för en stor.

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #39
                    Jag kan nästan sätta hela mitt liv på att det där är en foai chizanse som du har Ralph! Dennis på Zoo fritid har en VF grupp inne och hanen ser exakt likadan ut som den du har. jag studerade dem länge när jag var där senast och jag vet att Dennis tar fisk ifrån Akvarieteknik. Kul att se att leken är i full gång.

                    Mvh
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #40
                      Ja jäklar va snygga de blivit!

                      åter till lokalitetsfrågan:
                      Jag tror fortfarande att det är linangu båda två eftersom akvarieteknik bara har haft dessa i sin lista sen ciklidstämman i april:
                      Cya.Furcifer Bright Blue Yellow Head VF
                      Cya.Furcifer Foai Linangu VF

                      Så en blandning av dessa två tror jag är mycket möjligt att du fått. Att det skulle vara en helt annan variant än den som akvarieteknik tagit in tror jag inte riktigt på.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #41
                        De har la fått in fisk sedan dess?
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Ralph
                          Användare
                          • maj 2002
                          • 736

                          #42
                          Nä vadå snygg (ny bild).... Men jäkligt svårfotad också, sidorna blänker nåt enormt så det är lätt att det bara blir silver.

                          Jag tror också benhårt på Linangu, så himla fel kan det nog inte bli att de skickar firrar från fel del av sjön. Kanske får skicka ett mail till Konings.

                          Kommentar

                          • Ralph
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 736

                            #43
                            Ursprungligen postat av Cutekid
                            De har la fått in fisk sedan dess?
                            Jag beställde den här Linangu-gruppen i början av året och fick dem i slutet av april efter några månaders väntetid. Redan då stod det klart och tydligt Linangu *NEW* i prislistan.

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              #44
                              Konstigt är det då att zoo fritid har fått in foai med namnet chizanse från AT under samma period.
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2533

                                #45
                                Calle: Som jag ser det så anspelar du på ett alternativ som jag inte gillar och hoppas är helt fel. Nämnligen det att akvarieteknik av någon konstig anledning skulle ha fått för sig att kalla sina "chizanse" för Linangu bara för att kunna ta ut mer pengar för dem eftersom de i så fall vore "new". Detta är otänkbart för mig som träffat jocke och gänget uppe på ciklidstämman. Jag hoppas verkligen inte att det är detta alternativ du anspelar på. Man måste ju kunna lita på att fisk som skeppas med en viss lokalitet på lådan verkligen kommer från den lokaliteten. Det enda sättet att annars veta om en fisk är från en aktuell lokalitet är att åka ner och håva upp den själv. Vilket kan vara lite bökigt....

                                Alternativ två är det att akvarieteknik fått in en låda med foai och furcifer från Linangu, men som fångstmännen och exportören skicat endast som foai. Detta tror jag är "sanningen".

                                alternativ tre är det att akvarieteknik fått in en stor sändning fisk och foae linangu och furcifer bright blue orange cap skulle ha blandats av misstag. Misstag händer...

                                Ma måste i alla fall kunna tro att fisken på bilden som skeppats som foae lingangu verkligen är en foe linangu. Annars faller hela systemet med fångststationer och var fisken kommer ifrån.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...