Strömt som bara den...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • piotr_schold

    Strömt som bara den...

    Jag ställer mig frågande till de flesta rekommendationer jag sett angående vattencirkulationen i akvarium. Som exempel vill jag ta vad som sägs om flod- och bäckbiotoper. Bara någon enstaka gång har jag stött på siffror som syftar på upp emot fem ggr akvarievolymen per timme, vilket i jämförelse med naturens egna vattendrag inte är mer än en bråkdel. De vattendrag som för blotta ögat ser ut att rinna väldigt långsamt och även på de lugna platserna i lä, där fisken ofta står och gömmer sig för strömmen, har egentligen ett 100 procentigt vattenutbyte på kanske bara några minuter.

    Dock ser jag hinder i att abrupt drämma på med ordentligt ös i pumparna när akvariet redan är fyllt med vuxna djur, pga. det lika abrupta kravet på en omställning av fiskarnas fysisk som följer, men att skola yngel till att utveckla en fysik som klarar av en ström biotop, genom att ge de många ståndplatser där de kan vila mellan varven, ser jag inget hinder i.

    Fiskar i strömma vattendrag växer sakta eftersom de gör av med mycket energi för att leta föda; strömlinjeformade akvarieinnevånare växer däremot snabbt - jag kommer genast att tänka på stadsbor som äger katt; ständigt håller dessa instängda och matar de friskt. Är en fet innekatt egentligen en katt?


    // Piotr


  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Cirkulationen genom ett filter går inte direkt att översätta till förhållandena i ett vattendrag. Till att börja med så finns det en effekt som påminner om att snurra på ett cykelhjul genom att slå på det med handen. Utan att ta i speciellt mycket så kan man få en hiskelig fart på hjulet. Filteret är som handen som slår på hjulet och bygger upp en hög hastighet på vattnet. Om man däremot satte filtermatta på båda kortsidorna i akvariet och hade insug i den ena och utblås i den andra så skulle jämförelsen bli mer korrekt - och vilken omsättning man skulle kunna ha. Tänk dig en partikel som färdas från ena änden på akvariet till den andra på en minut. I ett 500 liters innebär det 30 000 liter i timman. Om du blåser på med några rejäla filter på vanligt sätt så tar det bara några sekunder för motsvarande partikel att förfytta sig från ena änden till den andra. Om man mätte vattenhastigheten i ett standardmalawikar så skulle den vara väldigt hög.

    Mvh.



    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    Arbetssätt...