Skygga Frontoser!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna

    Skygga Frontoser!

    Hej, har satt upp ett kar med 4 st Frontosa.
    2 st är ca 10 cm, 2 ca 5 cm. De verkat väldigt skygga. Äter knappt
    och ligger mest och trycker i någon grotta. Alla 4 har hittat sina platser i akvariet och där stannar dom. Har haft fiskarna i 3 veckor nu och tycker att det är konstigt att de inte vill röra på sig.
    Vet ju inte om jag haft oturen att alla är hanar och att de inte vågar lämna sina revir. De ligger kvar när jag matar dem och den maten som inte hamnar rakt in i resp håla eller grotta den blir inte uppäten. Akvariet är ca 300 l och innehåller lavasten och kalksten.
    Jag matar dem med spirulinafoder och pellets för ciklider.
    Har verkligen sätt fram mot att få sätta upp detta akvarium. Frontosan har varit en av mina favoriter. Har ett stort kar med Malawiciklider och har tidigare haft ett kar med olika Tropheusar från Tanganyika. Vill nu väldigt gärna se mina nya randiga vänner istället för ett "tomt" akvarium.
    Hoppas på hjälp
    Anna


    anna
  • Ps.Daniel

    #2
    Hej Anna!

    Sånna är frontosor...står stilla i ett par veckor..biter till sin granne...munruvar i 5 veckor...släpper yngelna...äter lite...står stilla tills dom ruvar igen .

    Mvh Daniel

    DANIEL

    Kommentar

    • Buckshot Jones

      #3
      Jo, dom är inte speciellt framfusiga milt sagt. jag hade 7 st i 10år. 5 av dom köpte jag vuxna, dom vågade aldrig ta mat ur handen. Dom två som jag odlade vågade ibland. Jag försökte undvika häftiga rörelser framför akvariet annars kunde ngn få panik och dåna rätt in i rutan, täckglaset eller stenröset. Dom är vanligen långsamma men då sa det bara svisch i akvariet.
      Men kommer dom inte fram för att äta så låt bli att mata dom några dar. Eller skaffa några andra fiskar som äter upp maten om dom inte håller sig framme. Då kanske dom begriper att det inte är så farligt att röra sig.

      Kommentar

      • anna

        #4
        TACK!
        DET KÄNNS BÄTTRE NU NÄR JAG VET ATT DET ÄR HELT NORMALT
        .
        Det där med svichandet om man gör häftiga rörelser framför glaset känner jag igen. I går matade jag dem och gick sedan ut från rummet och hela familjen stod knäpp tysta på trösklen och DÅ simmade en av dem fram och plockade lite mat. Alltså, frontosor är inga fiskar som man skryter med för sina vänner när de är och hälsar på. Dom lär sitta med näsan mot glaset och fråga:- Har ni inga fiskar i detta akvariumet?
        Det blir väl till att stoppa ner någon annan fisk också då.
        Tycker personligen inte att det finns något från Tanganyika som intressar mig riktigt.
        MVH
        Anna

        anna

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Nu har jag visserligen bara haft Frontosa vid ett enda kort tillfälle och jag var bara 12 så jag minns inte så mycket av det, men jag har alldeles nyligen varit hemma hos folk vars Frontosor har varit vilda som Oscars.

          Att trippa fram på tå framför akvariet är inte någon bra metod för att få fiskarna mindre skygga. Man bör röra sig som vanligt i rummet men kanske försöka ägna fiskarna så lite uppmärksamhet som möjligt.

          Flertalet av mina ciklider märker om jag tittar på dem även om jag är i andra ändan av rummet. Vissa gillar det inte och skyggar, andra kommer fram och tigger. Helt klart är det i alla fall att de vänjer sig vid vad som häner i rummet.

          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          Arbetssätt...